Har människan ett medvetande?

Mer
4 år 10 månader sedan #1158590 av Modesty

Klanggedin skrev: Till mig sa dom samma sak Recard. Hade en kompis som pekade på att meningen med livet är sex..

Jag tror att medvetandet är vad vår hjärna signalerar är relevant för våran överlevnad men är färgad av en evolutionär överlevnads instinkt som bland annat talar om för oss om vi gör rätt saker etc men att det är jävligt svårt att veta vad "viljan" vill trots att vi som människor kan vara logiska, om man nu kan vara logisk :P.


Ok, men är besluten då redan fattade och vi bara tror att vi har en fri vilja?
Mer
4 år 10 månader sedan #1158591 av MsTibbs
Hur kan jag då välja att inte skaffa barn, när jag inte är suicidal? Är jag evolutionärt defekt?
Mer
4 år 10 månader sedan #1158592 av Vierja
Hjärnan tar beslut om vad du gör innan du är medveten.
Det finns många men dock.

nypost.com/2019/03/07/your-brain-makes-d...you-even-realize-it/
Mer
4 år 10 månader sedan #1158631 av Modesty

Vierja skrev: Hjärnan tar beslut om vad du gör innan du är medveten.
Det finns många men dock.

nypost.com/2019/03/07/your-brain-makes-d...you-even-realize-it/


Hur kommer det sig att vi ibland tvekar?
Mer
4 år 10 månader sedan #1158636 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Vi tvekar för att vi har kognitiv dissonans. Vi är inte säkra

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1158658 av Klanggedin
Vi tvekar för att de uppstår en konflikt mellan våran bild av vad som borde hända och det som faktiskt händer, det blir kognitiva dissonans. Vi blir rädda och försöker identifiera vad som är fel. En del får problem med det och systemet kallas för fight or flight men en del reagerar inte så bra och kan reagera på ett icke konstruktivt sätt vid första tecken på osäkerhet, det är ett komplicerat nedärvt system som inte alltid är till gagn för oss i modern tid.

För övrigt kan jag tillägga att även om jag är skapt ur ett evolutionärt syfte som är till för att styra mig mot reproduktion och överlevnad så är det inte säkert att det blir framgångsrikt. Det är väldigt många som inte har klarat detta genom historian och det tycks svårt att idag förhålla sig till livet för vi lever inte efter de villkor som vi var skapta för.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Klanggedin.