Har människan ett medvetande?

Mer
4 år 10 månader sedan #1158660 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Personer som inte förökar sig har också ett syfte i ett samhälle. Se bara på en myrstack eller ett bisamhälle.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1158663 av Klanggedin
Vad skulle du säga att judarnas funktion var i samhället då dom utplånades av Hitler, "för människans skull"! (andra världskriget, krig generellt etc.)

Med syfte menar jag biologiskt system som reglerar vårat beteende och känsla av mening i livet. Det är inte helt klart hur detta fungerar men "meningen med livet" frågor är vår vårt komplement när saker och ting inte gick som det skulle.

Om man betraktas som en del av det goda mänskliga släktet så kan man göra precis vad man vill utan att det vi utsätter varandra för skulle ha någon tyngd.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158665 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Omöjligt att svara på. Att det gick så lätt att lura tyskarna att bygga upp en industri för att utrota judar bland andra.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158670 av Klanggedin
Det är nog inte svart och vitt. Alla länder behöver industri men att det skulle bli holocaust som konsekvens talar bara för att mänsklig konflikt är en beståndsdel av det moderna liv vi lever idag.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158679 av björk

Modesty skrev:

Klanggedin skrev: Till mig sa dom samma sak Recard. Hade en kompis som pekade på att meningen med livet är sex..

Jag tror att medvetandet är vad vår hjärna signalerar är relevant för våran överlevnad men är färgad av en evolutionär överlevnads instinkt som bland annat talar om för oss om vi gör rätt saker etc men att det är jävligt svårt att veta vad "viljan" vill trots att vi som människor kan vara logiska, om man nu kan vara logisk :P.


Ok, men är besluten då redan fattade och vi bara tror att vi har en fri vilja?


Min far hans sa att när någon ville
hyra huset en episod. Det är en
strikt herre i pondus som kan hålla barnen i schack detta sade han.

En annan g smet vi in i boet
jag och Hans i kollektivet det vräkiga.
Jag spelade skiten ur en Hagström'z
Wallraffade och sen hem det var dras trumfkort inte nog att det va ett omen

Det var bland det största jag uppnått.

(Sån Western Gitarr)!!!
Mer
4 år 10 månader sedan #1158686 av Amandara
Vi har minne, erfarenheter, arv och miljö- och hur vi agerat på det. Ibland har vi val ibland inte.