Har människan ett medvetande?

Mer
4 år 10 månader sedan #1159430 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Inre konflikter har vi väl alla.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 10 månader sedan #1159448 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Har människan ett medvetande?
Jag tror att ens medvetande betyder att börja lyssna på din inre röst, det är så lätt att börja anpassa dig till andra, när man har en sjukdom som schizofreni och som lätt kan börja spöka i din själ så är det viktigt att lära sig särskilja olika känslor du får hela tiden, jag har lätt för att ta in andras energier och har därför behov av ensamhet, egentligen tror jag att den inre rösten vet att du vet vad som kan få dig att må bättre men att du kan tvivla och tveka till vad den inre rösten säger för i det stora hela beror det vad du har för förväntningar inför det, det inre försöker förmedla.
Mer
4 år 10 månader sedan #1159456 av Amandara
Medvetslös vet alla vad det är. Borde vara lika enkelt med medvetande.
Mer
4 år 10 månader sedan #1159473 av Klanggedin
Man är aldrig medvetslös. Saken är den att vetenskapen inte har gjort frågan något enklare genom att identifiera aktivitet i hjärnan. Man vet till exempel att man inte är "medvetslös" när man sover och att under vissa stadier så är olika delar av hjärnan mer aktiv än när man är vaken.

Sedan gjordes en studie av Adrian Owen på människor i koma. Dom registrerade stimuli från omgivningen och hade aktivitet i hjärnan även om dom var "medvetslös".

Snarare ska man väl försöka jobba på att ge dom med schizofreni en vardag där den inte skiljer sig så mycket från alla andras och att man utifrån egen kapacitet ska få möjligheten att leva ut sitt liv. Man brukar till exempel poängtera att de länder som har det bäst är där de ekonomiska skillnaderna mellan klasserna är minst. Sverige har ett väldigt utvecklat välfärdssystem och det är en av de pusselbitarna som behövs för att samhälle ska vara välmående. Sen att de rikaste kan flytta sina rikedomar utomlands vet jag inte så mycket om, jag är skeptisk till om dom gör det eller om de flesta är hederliga svenskar som delar med sig av sina framgångar.
Mer
4 år 10 månader sedan #1159477 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
När Sverige skulle införa löntagarfonder på 1970-talet flyttade familjen Rausing med företaget tetraförpackningar utomlands. Vet inte om IKEA flyttade ut i samma veva.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1159483 av Nissegossen
Filosofin är i det splittrad äng den fria viljan om vi har den eller inte. Kristendommen,säger att vi har fri vilja andra säger emot. jag tror att vi kan ha ett tidspann med fri vilja därefter kan livet gå på automatik utan fri vilja, det är min egen tolkning. Fortfarande säger kristendomen fri vilja. Bibeln säger fri vilja. Gå efter boken säger jag.

”Löntagarfonder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
Sen ska de fyllas med varenda pamp,
som stött oss så starkt i våran kamp.
Nu behöver vi inte gå flera ronder,
förrän hela Sverige är fullt av fonder.”

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.