Har människan ett medvetande?

Mer
4 år 10 månader sedan #1158548 av Recard2016
Jo antagligen.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158551 av MsTibbs
Freud verkar varit pervers... :skifta
Mer
4 år 10 månader sedan #1158554 av Klanggedin
Till mig sa dom samma sak Recard. Hade en kompis som pekade på att meningen med livet är sex..

Jag tror att medvetandet är vad vår hjärna signalerar är relevant för våran överlevnad men är färgad av en evolutionär överlevnads instinkt som bland annat talar om för oss om vi gör rätt saker etc men att det är jävligt svårt att veta vad "viljan" vill trots att vi som människor kan vara logiska, om man nu kan vara logisk :P.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158556 av MsTibbs
Jag vill ha barn, men logiskt vet jag att jag inte skulle klara ta hand om dem på ett bra sätt. :(
Mer
4 år 10 månader sedan #1158590 av Modesty

Klanggedin skrev: Till mig sa dom samma sak Recard. Hade en kompis som pekade på att meningen med livet är sex..

Jag tror att medvetandet är vad vår hjärna signalerar är relevant för våran överlevnad men är färgad av en evolutionär överlevnads instinkt som bland annat talar om för oss om vi gör rätt saker etc men att det är jävligt svårt att veta vad "viljan" vill trots att vi som människor kan vara logiska, om man nu kan vara logisk :P.


Ok, men är besluten då redan fattade och vi bara tror att vi har en fri vilja?
Mer
4 år 10 månader sedan #1158591 av MsTibbs
Hur kan jag då välja att inte skaffa barn, när jag inte är suicidal? Är jag evolutionärt defekt?