Hjälp!!

Mer
15 år 9 månader sedan #139928 av Stef
Svar från Stef i ämnet Hjälp!!

Nissegossen skrev: :tänk :rolleyes: Vad har detta med viska.se att göra? Jag är nyfiken, inte så att jag tar avstånd ifråga om att du skrivit vad du skrivit, du verkar ju desperat....
Men, undrar ändå....

Det är ju så, att jag får upp tankar om Eutanasi, vilket nazisterna sysslade med 1938 när de utrotade de som var "Livsodugliga" Och dödade, på mentalsjukhusen 60 000 utav sina egna där. Umgås din son med sådana planer?


Denna grabb har nog inga klara funderingar om något, definitivt inte om nazister osv. Det finns nog skäl för "förvirrad mor" att vara orolig. Någon form av vårdkontakt behöver han ha. Å Nissegossen: finns det bättre ställe än viska att vända sig till?
Mer
15 år 9 månader sedan #139943 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hjälp!!
Jag ger mig! Helt rätt sida att vända sig till när man ber om råd....

Men, återstår, att se vad gäst är i detta sammanhang....

Kan få mycket stål i stämman, när det gäller nynassar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 9 månader sedan #139944 av Christina
Svar från Christina i ämnet Hjälp!!
Men Nisse....jag sa ju att det var jag..märkte inte att jag loggats ut.....Kram Christina
Mer
15 år 9 månader sedan #139947 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälp!!
Skulle det vara något typiskt för schizofrena personer
att hysa de åsikter som räknas upp i inlägget?
Jag förstår inte varför man ska vända sig speciellt till
Viska när det gäller detta.
Det låter inte alls som något typiskt insjuknande i
schizofreni.
Som sagt verkar det snarare vara en personlighets-
störning som det rör sig om.
Mer
15 år 9 månader sedan #139952 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Hjälp!!
I början av en psykos kan nog många få en konstig inställning till allt möjligt och intressera sig till det mest egendomliga, en del går in i någon tro eller religösa synsätt medan andra kan fördjupa sig i sådant som denna killen gjort. Gemensamt har dom att dom isolerar sig till sin dator och till sitt rum från övriga familjen. Så visst kan det vara en psykos som närmar sig, men det behöver ju inte vara så.
Mer
15 år 9 månader sedan #139962 av aspie
Svar från aspie i ämnet Hjälp!!

Förvirrad Mor skrev: Dessutom så har han höga betyg i de flesta ämnen, och älskar historia, religion och filosofi så till den grad att inget annat intresserar honom. Han har såvitt jag vet aldrig haft flickvän eller jämnåriga vänner och var om inte mobbad så i alla fall utstött under grundskolan, men han har aldrig någonsin gett uttryck för någon vilja att umgås med andra eller någon saknad efter normalt umgänge. När han var liten kunde han få fruktansvärda vredesutbrott, och under högstadiet sökte han ofta konflikter och debatter med lärare och klasskamrater.

Höga betyg i de flesta ämnen i samband med urusel social kompetens vilken leder till utstötning och mobbning, är en farlig kombination som förorsakar långvariga frustrationer. Din son har fått motstridiga budskap om sig själv. Han är kanske geniförklarad pga de höga betygen, men ingen vill ha med honom att göra, vilket leder till hämndmentalitet och reaktiv förakt, han anser att han blivit trakasserad av "dumbommar".

Delvis är det också, såsom redan nämnts, att han kanske försöker frigöra sig med att ta rakt motsatta åsikter i jämförelse vad det har varit i barndomsomgivningen. I lyckade fall kan sådana episoder bli kortvariga, och hemmets idealer brukar vinna i längden.

Situationen är ytterst svår att bemästra. Eftersom han är smart, låter han sig inte manipuleras särskilt lätt, men man måste försöka i allafall. Men på vilket sätt, det kan man diskutera i någon anhörigförening. Du skulle kanske själv behöva arbetshandledning i den svåra uppgiften. Det skulle också vara bra att din son skulle kunna kanalisera sina aggressioner i någon sport i stället för ensidig nördverksamhet.