Hjälp!!

  • Joppe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #139999 av Joppe
Svar från Joppe i ämnet Hjälp!!
Sonen har kanske inte fått tillräckligt med kärlek och positiva "vibbar" i uppväxtåren. Kärleksfulla, förstående föräldrar kan göra underverk på
sina barn, och därmed den senare fullvuxna individen...

Jag tror det kan finnas ett samband.
Mer
15 år 9 månader sedan #140000 av ElviraFattigan
Svar från ElviraFattigan i ämnet Hjälp!!

Anonym08 skrev: Sonen har kanske inte fått tillräckligt med kärlek och positiva "vibbar" i uppväxtåren. Kärleksfulla, förstående föräldrar kan göra underverk på
sina barn, och därmed den senare fullvuxna individen...

Jag tror det kan finnas ett samband.


Hur många barn har du själv? Hur har det gått för dom? Är dom precis lika allihopa, för du har väl gett dom lika mycket kärlek?

Allvarligt talat: Du är inne på en farlig och gammaldags väg när du skuldbelägger föräldrarna för att barnen har fått psykiska besvär.

Men en sak har du rätt i: det där med "vibbar".
Jag tror det är så att har man i sitt psyke svårigheter för sociala kontakter, t.ex. pga ADHD, asberger, schizofreni, då har man lätt att få omgivningen emot sig, och detta leder till "negativa vibbar" och kan leda personen in i depression och psykos.

Det är därför det är så viktigt för omgivningen att få en chans att förstå varför en person är som den är.

Dessa diagnoser skulle behöva spåras redan i tidiga barnaår, så skulle många må mycket bättre i tonåren.

Det är inte konstigt om en barndom som har bestått av svårigheter som ingen har funderat på orsaken till, kan leda in i depression och psykos i tonåren.

Den här mamman kanske har ansträngt sej dubbelt så mycket för det här barnet än för syskonen, just för att det är problem.
Mer
15 år 9 månader sedan #140008 av aspie
Svar från aspie i ämnet Hjälp!!

Anonym08 skrev: Sonen har kanske inte fått tillräckligt med kärlek och positiva "vibbar" i uppväxtåren. Kärleksfulla, förstående föräldrar kan göra underverk på
sina barn, och därmed den senare fullvuxna individen...

Jag tror det kan finnas ett samband.

Det är kompisar som trakasserar enstöringar, speciellt sådana nördar som blivit geniförklarade av lärarna men ter sig socialt mycket töntiga.

Vart har hon försvunnit som började trådet?
Mer
15 år 9 månader sedan #140010 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hjälp!!
Det kan vara det att man bara får uppskattning för
det man gör/presterar inte för den man är.
Att prestera kan på det sättet vara enda sättet att
få kärlek.
Mer
15 år 9 månader sedan #140011 av aspie
Svar från aspie i ämnet Hjälp!!
I några desperata fall händer det tyvärr att nördar med Aspergers ser sin räddning i övermänniskofantasier. Eftersom jag känner väldigt många aspies, har jag sett det.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #140013 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hjälp!!
Jag för min del tror jag det kan vara schizofreni, det liknar den autism vi har, så helt borta är inte mamman. Just det att man odlar en dålig självbild som andra tar avstånd från tror jag är mer vanligt än man kan tro. Men grabben behöver en person att prata med, jag rekomenderar en vanlig sjuksköterska, nödvändigtvis inte inom psykvården, utan kanske om ngt annat ämne, då man vilseleder ungen från sitt mani.

Vars är världen på väg?