När/hur fick de veta?

Mer
6 år 5 månader sedan #989670 av Geta
Svar från Geta i ämnet När/hur fick de veta?
Det är absolut förbjudet idag att klanka på föräldrarna. Tidigare var det vanligt att man skyllde schizofrenin på kylskåpskalla mödrar som inte gav kontakt. Idag finns Schizofreniförbundet för anhöriga.
Mer
6 år 5 månader sedan #989672 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet När/hur fick de veta?
När antipsykotikan kom kunde 30 % utskrivas från mentalsjukhusen, men alla föräldrar ville inte ha hem barnet. Ofta var det så på mentalsjukhusens tid att de var anhöriga som såg till att man hamnade där för de orkade inte längre och antagligen ville man inte ha mer besvär.
Mer
6 år 5 månader sedan #989683 av memphis
Svar från memphis i ämnet När/hur fick de veta?
jag tycker inte heller man ska klandra sina föräldrar för allt. Det kan nog bidra en hel del men sjukdomen är mycket komplex och kan ha millioner orsaker. Samt genetisk känslighet och våra föräldrar rår inte heller för sina gener lika som oss.
Mer
6 år 5 månader sedan #989707 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet När/hur fick de veta?

zoidar skrev: Det var värst. Det är väl mest att det har blivit ett ord som används för att beskriva att någon är knäpp.

Lidnerska knäppen? sv.wikipedia.org/wiki/Lidnersk_kn%C3%A4pp

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 5 månader sedan #989920 av mopa
Svar från mopa i ämnet När/hur fick de veta?
Min pappa tog min diagnos bra, men min mamma vill inte veta av mig,vilket jag struntar i.