när är man "frisk"?

Mer
19 år 2 veckor sedan #12289 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet när är man "frisk"?
Hej EE
Du kommer också bli bra en dag och kunna börja plugga.
Jag tycker Du ska ha Dig själv som förebild. Hur många människor är så fina som Du?
Kramiz
Mer
19 år 2 veckor sedan #12366 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet när är man "frisk"?
Harriet- tycker du ska strunta i vad andra säger, vilka är det som säger så förresten? De låter inte som några vänner direkt och jag tror nog att folk hellre skulle gå till dig än till nån av dem för de har ju verkligen inte fattat vad det gåt ut på att jobba med människor dvs att stödja och plocka fram det positiva inte kränka, förudmjuka och framhäva ens brister!

Håller med TIKKI om att du ska ha dig själv som förebild! Ut i svängen igen!

En sak som är helt underbart när jag nu pluggar är att jag har så många otroligt härliga klasskamratet, och många av dem (om inte de flesta) har haft en jobbig uppväxt eller någon annan problematik, vissa går fortfarande i terapi t.ex men vi stödjer varandra och peppar varandra när det känns svårt... det är nog det bäste men att utbilda sig till något inom social arbete :D
pröva igen!

Kram och lycka till till dig med!
Mer
19 år 2 veckor sedan #12371 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet när är man "frisk"?
Undrande:
Har du själv gått i terapi?
Jag har gjort det i många år och träffat många olika och jag tror nog inte att jag skulle velat att min terapeut börjat störtgråta, självklart vill man känna sig förstådd och att terapeuten ska förstå hur jobbigt saker har varit för mig, men det ska inte bryta ner honom/henne. Jag tror jag skulle bli väldigt ställd om min terapuet började storgråta och känna mig bortkommen på nåt sätt, kanske skulle jag själv vilja "trösta!


Angående den "knäppa" terapuetens "skämt" så var det flera som sa ifrån, fast kanske på fel sätt, de blev arga.
Jag försökte prata med honom om flera saker som jag tyckte han gjorde fel t.ex. var det en patient som tillfånga tog och hotade en annan i flera timmar. Han höll henne fången och gjorde illa henne, plus hotade med att våldta eller döda henne. Detta berättade de inte för oss utan vi fick höra av henne själv vilket jag tycker var fel för det blev så mkt rykten och funderingar, hade varit bättre om personalen berättat hur det var och vad som skulle hände. Men patienten som gjort detta mot den andra blev bara utkastad och skulle kanske få komma tillbaka efter tre månader, sjukt bara det! så de vågade kanske inte berätta att du hade gjort/gjorde misstag. Jag förklarade iaf för den här terapeuten att det skulle vara bra om de tog upp detta på ett stormöte... men inget hände och ryktena fortsätta då terapueten berättade lite olika saker till alla under deras enskilda samtal.

Kan tillägga att denna terapeut antagligen var en utlösande anledning till att en vän begick självmord då hon sökte hjälp där efter jag vart där (dumt av henne, hon visste ju att de var knäppa) och han snällt förklarade att om hon ville göra något "dumt" fick hon göra det nån annanstans. hon fick permis och hängde sig på sin vind två månader efter att en annan vän till mig hängt sig på behandlinghemmet.
Vad jag vet nu så har minst en till sån vistades där begått självmord.

Det startades en utredning mot stället men mest pga felhanteringar med journaler och sånt tror jag. Jag var för tillfället för trött för att engagera mig, ville bara glömma stället.
Tror inte det hände så mkt. Länsstryrelsen (eller vilka det nu är) sa åt dem att skärpa sig ungefär, vet inte hur det gått sen. Stället är fortfarande öppet iaf.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12401 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet när är man "frisk"?

Equivocal skrev: Undrande:
Har du själv gått i terapi?
Jag har gjort det i många år och träffat många olika och jag tror nog inte att jag skulle velat att min terapeut börjat störtgråta, självklart vill man känna sig förstådd och att terapeuten ska förstå hur jobbigt saker har varit för mig, men det ska inte bryta ner honom/henne. Jag tror jag skulle bli väldigt ställd om min terapuet började storgråta och känna mig bortkommen på nåt sätt, kanske skulle jag själv vilja "trösta!


Pja, lite, som vuxen, men som barn har jag haft MASSOR!

Ojojoj..
det kan nästan vara freudisnskt, det är så mkt i all denna "terapi" som jag kanske inte mins, men som skapat ett helvete....
Tex minns jag hur jag inte fick berätta att jag en ggn som liten bajsat på ett olämpligt ställe, det var min hela tanke, psykologen måste pratat om ngt freudskit och jag trodde om man bajsat så sig var man ett vårdfall, minns jag. Allså, bajset kom aldrig fram, o jag funderade "som ett psykfall" på det, troligen pga teraputens babbel han inte trodde jag förstod riktigt till mamma..
Sen la de säkert skulden för allt på mamma, så jag mådde ännu sämre..
Utan att jag märkte ngt..jag mötte psykologen på affären en ggn, o han såg livrädd ut, och jag kände hatet välla fram...

Jag ska kanske gå til en anna psykolog, som tyckte jag passade att torka skit, om jag får gå till honom ska jag krossa honom totalt! Han ska gråta i veckor, skaka, söka hjälp!

Minns kärringar som skällt "DU MÅSTE GÅ I SKOLAN " MAN MÅSTE" "SÅ ÄR SAMHÄLLET". De var nog teraputer.

Tillslut reagareade jag, o nu är alla jättetrevliga, när jag är lite av ett odugligt asshole på riktigt, ohjälpbar liksom...skumt...

Angående den "knäppa" terapuetens "skämt" så var det flera som sa ifrån, fast kanske på fel sätt, de blev arga.
Jag försökte prata med honom om flera saker som jag tyckte han gjorde fel t.ex. var det en patient som tillfånga tog och hotade en annan i flera timmar. Han höll henne fången och gjorde illa henne, plus hotade med att våldta eller döda henne. Detta berättade de inte för oss utan vi fick höra av henne själv vilket jag tycker var fel för det blev så mkt rykten och funderingar, hade varit bättre om personalen berättat hur det var och vad som skulle hände. Men patienten som gjort detta mot den andra blev bara utkastad och skulle kanske få komma tillbaka efter tre månader, sjukt bara det! så de vågade kanske inte berätta att du hade gjort/gjorde misstag. Jag förklarade iaf för den här terapeuten att det skulle vara bra om de tog upp detta på ett stormöte... men inget hände och ryktena fortsätta då terapueten berättade lite olika saker till alla under deras enskilda samtal.


Som sagt, de där teraputerna är nog de egentligt sjuka.
Det hade ju variit ett utmärkt tillfälle att reda ut saker för alla, och se exempel. Men vissa missförstår och är kanske känsliga så det är inte en helt lätt fråga.

Kan tillägga att denna terapeut antagligen var en utlösande anledning till att en vän begick självmord då hon sökte hjälp där efter jag vart där (dumt av henne, hon visste ju att de var knäppa) och han snällt förklarade att om hon ville göra något "dumt" fick hon göra det nån annanstans. hon fick permis och hängde sig på sin vind två månader efter att en annan vän till mig hängt sig på behandlinghemmet.
Vad jag vet nu så har minst en till sån vistades där begått självmord.


Jo....men det är svårt detta med, de kanske skulle gjort det ändå.

Det startades en utredning mot stället men mest pga felhanteringar med journaler och sånt tror jag. Jag var för tillfället för trött för att engagera mig, ville bara glömma stället.
Tror inte det hände så mkt. Länsstryrelsen (eller vilka det nu är) sa åt dem att skärpa sig ungefär, vet inte hur det gått sen. Stället är fortfarande öppet iaf.


Tandlöst är det...det hela är uppbyggt på att en "god och villig stat vill betala".
Mer
19 år 2 veckor sedan #12402 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet när är man "frisk"?
Man borde ha ngn form av rekommendation och betydg på teraputer och läkare.
Mer
19 år 2 veckor sedan #12403 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet när är man "frisk"?

Niklas skrev: Svar: Vid sym(p)tomfrihet är man frisk. Jag tycker det är självklart.


ja