Kan ni spara pengar?

Omröstning: Kan ni spara pengar?

Jag sparar mycket
Inga röster 0%
Jag sparar en del
7 25%
Jag sparar lite
8 28.6%
Jag sparar ej
7 25%
Jag går back
6 21.4%
Totalt antal röstare: 28
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1092032 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Kan ni spara pengar?
Nu äntligen som jag och min kvinna börjar få det lite bättre mer och mer så börjar det här hända:

"Banken varnar för ny kris som på 1990-talet!

Läget på bostadsmarknaden påminner om 1990-talskrisen, varnar banken SBAB enligt nyhetsbyrån TT.
Detta efter att amorteringskraven har fått bestående effekter på bostadsmarknaden, åtminstone i Stockholmsområdet.

Den stora kraschen i svensk ekonomi i början på 1990-talet byggdes precis som nu upp av stigande skulder och en jäktad byggsektor.

Att strama åt marknaden och sänka ränteavdrag fick finanssektorn att gå i backen och bostadsmarknaden att falla med 30 procent. Nu menar den statliga banken SBAB att vi är i en liknande situation och manar till eftertanke.

Data från SBAB visar att det strängare amorteringskravet har lett till ett färre antal bostadsaffärer. I hela landet har effekten varit mer tillfällig medan reaktionen är bestående i Stockholmsområdet.

Eftersom hushållen har ökade låneskulder, som vuxit med den extremlåga räntan, samtidigt som byggmarknaden har tappat farten, är likheterna slående med 1990-talskrisen enligt SBAB.

"Det är en delikat balansgång hur kreditexpansionen ska hanteras utan att efterfrågan på bostäder stryps på liknande sätt som skedde i samband med 1990-talet", skriver SBAB:s chefsekonom Robert Boije i en kommentar till TT.""

"Dina Pengars krönikör"
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1092043 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Kan ni spara pengar?

wasp skrev:

mopa skrev: Jag sparar det som är över när pengarna kommer den 18 de.


Ungefär samma här. Sparar lite, men har en rätt OK buffert!


Jag vill ha en buffert på 20-30k, så jag kan köpa ny bil, ny dator, ny mobil om de går sönder.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1092047 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Kan ni spara pengar?
Min kvinna blev skuldfri förra året och nu i höst har vi kunnat köpa en el cykel för cirka 18 tusen kronor! Det var flera år sedan som vi kunde köpa nåt sånt dyrt. Då när vi köpte lite dyrare saker för nåt år sedan så var det på grund av att jag vann pengar.
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan #1092100 av memphis
Svar från memphis i ämnet Kan ni spara pengar?
Jag skulle spara men har istället köpt nya lakan, byxor, stövlar, lim och synålar, ett pannband. Jag är inte bra på att spara.
Mer
5 år 7 månader sedan #1092255 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Kan ni spara pengar?
Det som är bra är att jag kan numera låna pengar utan min kvinna om det skulle behövas för hon har råd, inte hur mycket som helst men några tusen kronor kan jag låna om jag vill - och som jag så klart betalar tillbaka.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1092626 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Kan ni spara pengar?
Gick back 200kr denna månad... Så mycket för flitigt sparande.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.