Har ni handikapp-ersättning?

Mer
4 år 19 timmar sedan #1247420 av Clean
Svar från Clean i ämnet Har ni handikapp-ersättning?
Memphis kostnader ska uppgå flera tusentals kronor extra utgifter per månad pga sin funktionsnedsättning. Det är inte ens säkert att få det numera rättare sagt nästintill omöjligt. Dom flesta nekas. Samma sak att förtidspensionera sig har blivit dramatiskt svårare att bli det.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247671 av Admin1
Du kan få handikappersättning på tre nivåer beroende på hur mycket hjälp du får och hur stora merkostnader du har. Du betalar ingen skatt på ersättningen.

Nivåerna justeras vid varje årsskifte. För 2020 är de:

1 419 kronor per månad (lägsta)
2 089 kronor per månad (mellan)
2 720 kronor per månad (högsta).
www.forsakringskassan.se/privatpers/funk.../handikappersattning
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 11 månader sedan #1247704 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Har ni handikapp-ersättning?
Vad händer efter juni 2021? Kommer handikappersättningen att tas bort för de som har ersättningen före januari 2019? Det skulle bli enklare, men ttdligen så ska jag ha ersättningen under min livstid? Var det sagt?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 11 månader sedan #1247763 av Richard

memphis skrev: Jag har inte handikappersättning och har inte ens tänkt på att söka det, för jag har inga sådana kostnader att åberopa, som jag kommer på. Skulle gärna vilja se vad Richard har för skäl på papperet som får så mycket extrapengar, så jag kunde också söka. Men det får vi väl aldrig veta, han rider som vanligt på en räkmacka! Ha-ha :)

Jag vet inte!

Jag såg bara på pappret att jag hade det. Är min förre gode man som fixade det.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1248347 av Admin1
Om du har ett tidsbegränsat beslut eller om det blir aktuellt att följa upp din handikappersättning efter den 30 juni 2021, så kommer den att upphöra och du kan inte ansöka om en ny period. Men om du har merkostnader på grund av din funktionsnedsättning, kan du ansöka om merkostnadsersättning.

Merkostnader t.ex
hälsa och vård, till exempel patientavgifter och läkemedel upp till högkostnadsskyddet
hjälp i den dagliga livsföringen, till exempel hemtjänst, kostnad för god man eller städhjälp
ökat slitage på kläder, skor, och inredning eller för tvätt och rengöring

Jag tycker att dyr hyra som inte ersätts av bostadstillägg kan gälla också.
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 11 månader sedan #1248349 av krokus

memphis skrev: Skulle tro att hunden kostar ca 300kr i månaden i ren matkostnad, men den kostnaden kan man överdriva lite. Annars kostar hon inte så mycket, bara vaccinationen som kostar 500kr. Man kan välja att vaccinera årligen (skydd mot kennelhosta) eller vart 3:e år (farliga sjukdomar). Jo för sjutton! Hon kostar ju i försäkring också. Den kostar 170kr i månaden. Så en femhundring i månaden kan man nog säga.

Bajspåsar, träningsgodis, koppel, halsband/sele m.m.