Konstiga regler om bostadstillägg

Mer
3 år 8 månader sedan #1272422 av Zoidar

Geta skrev: Det verkar som att Zoidar vill hyra ett radhus.


Ja tänkte på hyra. Har ingen summa pengar nu att tala om.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1272424 av Maxjohan1983
Jaha, jag missuppfattade!

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272568 av Admin1
zoidar,
Behöver du större bostad? Mer att städa. Sedan får man bara bostadstillägg på hyror max 5500 kr. Sedan kanske du får betala soptömning, el och vatten separat så kolla det innan.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272614 av Zoidar

Admin1 skrev: zoidar,
Behöver du större bostad? Mer att städa. Sedan får man bara bostadstillägg på hyror max 5500 kr. Sedan kanske du får betala soptömning, el och vatten separat så kolla det innan.


Hade varit trevligt med en plätt gräs och ett rum till. Men trivs rätt bra där jag bor.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1272623 av Nissegossen

krokus skrev: Jag stör mig på att fk tar för givet att jag och sambon har gemensam ekonomi! Jag får 0kr bostadstillägg i och med att sambon jobbar heltid. Ska han betala hela hyran och jag bo gratis? Det känns inte rätt.



Admin1,
Själva hyran på bostadsrätter kan mycket väl vara låg. Se t ex på gamla lägenheter i Stockholm i brf med stabil ekonomi!
www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-soder...tvargrand-1-16938661

Sedan tillkommer ränta på lån och sånt.

Edit: jag råkade länka till nyproduktion. Haha! Men ni fattar nog ändå.


Förr räknades bostadstillägget var för sig när man bodde sambo, vilket år man räknade sambopar som gifta kommer jag inte ihåg. Men år 2004 skulle vi rensa ut alla papper som var över tio år gamla hon sade titta här Nisse år 1994 hade jag ut det här och titta här jag har lika mycket i dag som då.
Ett tjuvknep från regeringen som gjorde det för att spara pengar och ingen kan säga något om det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1272744 av Admin1
Det går att få bostadstillägg som sambo. Så här skriver de:
En del av boendekostnaden betalas alltid av dig. Du kan få som mest 2 610 kronor per månad, vilket är 96 procent av bostadskostnaden upp till 2 500 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 2 500 och 2 800 kronor. Ersättning betalas inte ut för den del av din boendekostnad som överstiger 2 800 kronor.

www.forsakringskassan.se/privatpers/funk...tning/bostadstillagg

Man får inte bostadstillägg för sambons hyra utan bara sin egen halva. Sedan får man inte bostadstillägg på hyra över 2800 kr. Det verkar vara som förr, men bara halva hyran.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Admin1.