Jag kanske sabbar min framtida sjukersättning?

Mer
3 år 5 månader sedan #1299414 av Cosmos
När jag var riktigt sjuk på 80-talet studerade jag ändå. Böcker och undervisning var ingen big business för mig då, hade gott om tid på mig. Svårigheten var mina kursare och relationen till dem. Som den sociala fobiker jag är var kontakterna med andra oöverstigliga och jag flydde fältet vid varje tillfälle som handlade om social kontakt.

Under den här tiden, 2,5 år plus 6 månaders praktik, hade jag studielån. Både innan och efter studierna var jag sjukskriven förutom en kortare tid när jag jobbade som personlig assistent. Sedan föll livet åter isär och det dröjde 3 år innan jag fortsatte mina studier på påbyggnadsprogrammet, PEG.
Mer
3 år 5 månader sedan #1299416 av memphis
Jag förstår inte riktigt läget. Är det så att du har en halv sjukersättning nu? Och vill att det ska vara kvar även efter att du studerat? I så fall måste du nog behålla sjukersättningen genom att studera halvtid. Men det kanske inte är möjligt med den utbildning du vill gå.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1299429 av Zoidar
Är det mig du svarade till Memphis?

Jag har sjukersättning 50% och vill plugga på mina andra 50% till sjuksköterska. Men det funkar inte i.o.m. praktiken är på 100%. I så fall måste jag ta vilande sjukersättning plus att jag nog inte klarar praktik på fulltid. Så även jag kan läsa teorin på 50% så kör det sig pga. praktiken.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 5 månader sedan by Zoidar.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1299432 av Pimed
Zoidar du kan skaffa ett intyg från läkaren att du får behålla din 50 % ersättning då utbildningen är rehabilitering och det är inte säkert att du lyckas med det därför bör du få behålla 50 % av din sjukskrivning. Till läkare säger du det här att du behöver intyget annars klarar du inte det. Vilket borde inte va ett problem för läkaren att skriva ut. Här Uppsala har jag gjort så varje gång som jag har studerat olika kurser behålla min sjukskrivning och full ersättning trots att jag studerar på heltid. Det är viktigt att få läkaren skriva det är ett försök till rehabilitering och att det är inte säkert att du lyckas vilket är sanningen. Vilket FK häri Uppsala inte sagt nej till. Dom blir bara glada att man ger rehabilitering en chans. Så gott man säger rehabilitering så har man all deras uppmärksamhet. Dom blir som smält smör på stekpannan och välinställda. Dom tänker att saker och ting ska vara så effektiva och rehabilitering så dom blundar och betalar ut ersättning och man får behålla ersättning trots att man studerar på heltid. Ett kryphål i systemet är vad det är.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1299447 av Zoidar
Tack Pimed! Skulle nog inte kunna förmå mig att säga det är rehabilitering om jag inte upplever det är så. Oavsett så kanske F-kassan kan ge mig tillfällig rätt till praktisera 100% på mina 50% sjuklön. Praktik är ju inte samma som att vara anställd utan i detta fall en del av utbildning. Jag får prata med dem om detta. Man skulle iof kunna kalla det arbetsträning, utan att ljuga, för det är ju exakt vad det är.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 5 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 5 månader sedan #1299448 av zoegas
Det är inte kul med CSN-lån, när man har sjukersättning.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻