Orsak till ångest

Mer
14 år 3 månader sedan #267809 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Orsak till ångest
Min terapeut sa att ångest oftast beror på bortträngda tårar. Gamla eller nya. Att man trycker bort sorg helt enkelt.

Hon sa att sorg alltid lagras i kroppen och tar sig ut i ångest eller tårar.
Mer
14 år 3 månader sedan #267840 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Orsak till ångest
Stress kan utlösa ångest och därför kan avslappningsövningar vara bra för att minska stressen. Att undvika stress kan också vara bra.
Mer
14 år 3 månader sedan #267843 av nattbarn
Svar från nattbarn i ämnet Orsak till ångest
Jag fick en spikmatta av min mamma när de ännu inte var så populära, nu kan man få jättebilliga (men vet inte om de är lika bra som den jag har) och när jag börjar bli stressad lägger jag mig på den i 15 minuter och då slappnar jag av, det har minskat min ångest. Säger inte att jag inte har ångest, jag har fortfarande smärtsamma ångestattacker som kommer helt plötsligt. Men jag har slutat skada mig själv.
Det fungerar nog inte för alla, min pappa tyckte bara det var obehagligt att ligga på den men min mamma och jag använder våra spikmattor, det gör lite ont först men sedan frigörs väl endorfinerna eller vad det nu är den gör och det gör inte ont längre, min mamma har till och med somnat på sin :P Själv somnar jag tyvärr inte så lätt, men mamma har Chronic Fatigue Syndrome så hon sover mycket annars också.
Mer
14 år 3 månader sedan #267855 av One
Svar från One i ämnet Orsak till ångest
Det som har hjälpt mig med min ångest är främst medicin o terapi. Innan försökte jag främst med sprit, det blev bättre så länge man var full. sedan blev det ännu värre...
Annars är fysisk ansträngning bra mot ångest, en språngmarsch eller en snabb promenad kan hjälpa ett litet tag.
Mer
14 år 3 månader sedan - 4 år 1 vecka sedan #267860 av Geta
Svar från Geta i ämnet Orsak till ångest
Tänk på det när du får ångest, så lindras den. Du inser nu att det är en obefogad rädsla.
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by Admin1.
Mer
14 år 3 månader sedan #268033 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Orsak till ångest
fulaflickan,

Intressant att en spikmatta kan lindra din ångest och självskadeimpulser. Kanske något för andra här att testa.

Här finns en artikel om effekten av olika självhjälpsmetoder mot ångest och det är synd att de ännu inte hunnit testa spikmattan:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... vid-angest