Orsak till ångest

  • Khai
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #267311 av Khai
Svar från Khai i ämnet Orsak till ångest
(brsit på) Pengar kan vara en orsak :twisted: :twisted:
Mer
14 år 3 månader sedan #267324 av skord
Svar från skord i ämnet Orsak till ångest
eller va syskon gör.

t ex -

Troy Movie - Hector & Paris




[youtube]
[/youtube]
Mer
14 år 3 månader sedan #267465 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Orsak till ångest
Ångest är det mest besvärande symptomet vid schizofreni och många har också ångestsjukdomar som socialfobi, panikångest, tvångssyndrom, PTSD etc

Ångesten har nog många orsaker:
vanföreställningar och rösthallucinationer kan ge ångest
depression kan ge ökad risk för ångest
svårigheter att lösa problem dvs kognitiva symptom kan ge ångest
tvångsvård kan ibland framkalla PTSD

Tyvärr skriver man sällan om ångestproblem vid schizofreni i böcker fast det är det största problemet i praktiken.
Mer
14 år 3 månader sedan #267606 av One
Svar från One i ämnet Orsak till ångest
Ångesten har nästan drivit mig till självmord många ggr. Jag upphör att både fungera och existera med ångest, den är i sin renaste form förintande.
Orsaker? Eftersom jag tror på sambandet med ens uppväxt o senare psykisk problematik, så är det en rad felkopplingar som lärs in i barndomen som kan ge upphov till ångest. Bl a det felaktiga hanterandet av olika negativa känslor som ilska och sorg, leder till bortträngning som sedan tar sig olika uttryck: psykos i värsta fall och olika typer av fobier i bästa fall. I nästan alla former av psykisk sjukdom ingår ångest. Vissa kan dock ha depressioner utan ångest.
Mer
14 år 3 månader sedan #267610 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Orsak till ångest
Känner igen det du skriver om One. Jag har såna ångestattacker att jag tror jag ska gå åt eller behöver göra själv något för att slippa känna. Tack och lov har jag inte skadat mig själv fysiskt på ca 2år. Hur jag klarat av att stå emot är nog för att jag fick Concerta och då kunde börja resonera mer med mig själv om andra tillvägagångssätt. Allt behövde inte längre ske på impuls.
Terapin har också gjort väldigt stor nytta. Både samtalsterapi och sjukgymnasten på psyk. Men jag är långtifrån ångestfri... bara lärt mig att helvetet brukar släppa efter ett tag.
Mer
14 år 3 månader sedan #267618 av Geta
Svar från Geta i ämnet Orsak till ångest
Det måste vara oförmåga att handskas med starka
känslor som gör att man drabbas av ångest.
Man överreagerar och har dålig copingfunktion.