Hög psykosrisk kan identifieras tidigt

Mer
16 år 2 månader sedan #109985 av Geta
Ungdomar som löper risk att senare drabbas av
psykos är ofta skygga och tillbakadragna.
Upptill 5 år innan psykosen bryter ut så kan
tecken och symtom visa sig.
Antidepressiva kan till viss del förhindra psykos.

www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=8831
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 2 månader sedan #109990 av Jocke
I mitt fall var det en blandning av öppenhjärtlighet och naivitet kombinerat med tillbakadragenhet och en obefogad rädsla att göra bort sig. Jag hade en klasskompis som det syntes på långt håll, att han hade problem, psykiska sådana. Men min undran som nog kanske ganska många undrar över, är om schizofreni kan smitta beteendemässigt?
Kan man omedvetet ta till sig en annans beteende? Kanske det är därför folk är rädda för oss. Är schizofreni en kombination av ärfliga och sociala orsaker? Symptomen kanske man kan se på några få i begynnelsen, men sammanhanget kanske borde gå att se fortare? Om det är ngn som inte är immun mot denna sjukdom. Jag märker att vissa frambringar försvarsmekanismer när jag för denna sjukdom på tal. Man märker hur vissa slår ifrån sig och säger, du ser ju normal ut. Man är inte sjukdomen, men man har ett funktionshinder som är uttalad negativ och kognitiv.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 2 månader sedan #110004 av galärslav
Det stämmer bra på mig, jag var väldigt tillbakadragen och skygg när jag var liten.
Mer
16 år 2 månader sedan #110012 av Sylviaplath
Mer
16 år 2 månader sedan #110019 av Geta
Men herregud.
jag hade varit tacksam om någon läkare i
tidigt skede hade tagit mina symtom på
allvar.
Redan när jag var 13 år sökte jag men då
sa läkaren att vi skulle inte söka upp läkare
i onödan.
Vid 18-års ålder sökte jag en läkare igen då
jag hade en grav depression. Då fick jag
valium och en flaska vin utskriven och rådet
att jag skulle ta en kam och bryta av en tagg
per dag.
Sylviaplath du vet inte vad du talar om när du
avfärdar detta.
Det lidande som en tidig psykos eller schizofreni
innebär verkar inte du ha en aning om.
Att lyckas få en prepsykotisk in på ett annat spår
så tidigt som möjligt kan inte nog värderas.
  • SylviaP
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #110032 av SylviaP
Svar från SylviaP i ämnet Hög psykosrisk kan identifieras tidigt
Det är säkert väldigt bra med tidig behandling. Problemet är bara att om dessa kriterier inte är definierade på ett vetenskapligt sätt, går det vare sig att fastställa vilka som är de tidiga symtomen, eller om och i så fall vilken tidig behandling som verkligen ger god effekt. Att ge behandling som inte visats hjälpa för symtom som inte säkert kan förknippas med psykos och kalla det för vetenskap, är ungefär som i fallet med lobotomering. Det är bara en subjektiv gradskillnad.

Vet man inte att den nya behandlingen är ofarlig, kan de som utsätts för den riskera att bli skadade. Därför är det viktigt med vetenskap. Man har alltid trott att de nya psykiatriska behandlingarna varit bättre än de gamla, och det har alltid setts som bakåtsträvande att ifrågasätta. Ovan låter jättefint, men man ska komma ihåg att psykiatrins metoder varit moderna och humana under hela 1900-talet. Läkarna i artikeln har dessutom inga säkra incitament till att publicera artikeln utöver egna karriärsträvanden.

Nej, då är det betydligt mer relevant att göra en oberoende och vetenskapligt upplagd undersökning på hur patienterna upplevt det hela. Det är detta som krävs för att verkligen utveckla psykiatrin. Inte psykiatrernas självgoda rapporter om sina egna förträffliga metoder.
/Sylviaplath