Kvinna dömd för dubbelmord tog sitt liv (DN)

Mer
10 år 7 månader sedan #613385 av Admin1
stefan:

citat från en färsk nyhet:
"Forskarna anser att minskningen i hjärnvolymen vid schizofreni beror på minskning av neuropil (omyeliniserade nervceller) och omändringar i kortexarkitektur snarare än förlust av nervceller eller degeneration."
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... g#comments

dvs inga hjärnskador som du talar om. Jag har tagit antipsykotika i över 20 år och jag vill nog påstå att jag i intellektuellt hänseende hävdar mig mycket väl. De flesta svenska framstår som lallande byfånar i jämförelse med mig och särskilt när det gäller insikter inom psykiatrin.


Det är bara en undersökning hittills som tyder på att nyinsjuknade kan få större återhämtning och 40 % om man sänker antipsykotikadosen direkt efter första psykosen. Det krävs fler undersökningar, eftersom det är alltid viss osäkerhet med bara en undersökning. Det kan nog ta 20 år innan man vet säkert hur man skall dosera bäst och då kan dagens antipsykotika vara överspelade och ersatta av andra preparat.

www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... aemtningen
Mer
10 år 6 månader sedan #613471 av stefan
Det man konstaterat är en form av hjärnskada och jag anser i min upprördhet att de som tvingats ta en förhållandevis hög dos neuroleptika borde få någon form av skadestånd!

Hur många undersökningar har gjorts för att utröna om medicineringen på längre sikt förhindrar vissa individers möjlighet att helt återhämta sig från sjukdomen...

OBS! Givetvis anser jag att det är bra att vi har tillgång till dessa mediciner men...

Mvh stefan
Mer
10 år 6 månader sedan #613472 av Geta
I början av min schizofreni var jag omedicinerad under långa perioder. Inte återhämtade jag mig för det.
Mer
10 år 6 månader sedan #613478 av Admin1
Hjärnskada är inte konstaterad, däremot hjärnvolymminskning, men psykosen skapar dubbelt så stor hjärnvolymminskning som antipsykotikan. Det är också ganska små effekter. Tror inte det går att få ersättning, eftersom ingen skadlig effekt har kopplats till hjärnvolymminskningen. Själv är jag inte säker på att antipsykotikan är boven utan tror att minskningen kan bero på att antipsykotikan ger otillräcklig effekt och därför pyr psykosen i bakgrunden och ger hjärnvolymminskning.
Mer
10 år 6 månader sedan #613479 av stefan
Det är ett rimligt antagande att något som minskar hjärnans volym också skadar någon av hjärnans funktioner... (Mot bakgrund av detta antagande kallar jag den volymminskning som står i proportion till den dos neuroleptika som patienten behandlas med för hjärnskada)

Mvh stefan
Mer
10 år 6 månader sedan #613484 av Admin1
Hjärnskada innebär att hjärnfunktionen måste vara påverkad. Sådana bevis finns inte för antipsykotikas effekter. Dessutom har jag för mig att hjärnvolymminskning inträffar enbart vid schizofreni och inte vid bipolär. Stödjer delvis min teori att det kan vara psykosen som ger volymminskningen. slutligen så ger psykosen dubbelt så stora "hjärnskador" som antipsykotika.

Läs mer här:

Äldre personer som lider av både migrän och depression har en något mindre hjärna än friska personer eller personer som lider av bara en av sjukdomarna, visar färsk amerikansk hjärnforskning som presenteras i publikationen Neurology.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... r-hjaernan

Den största studien hittills på nyinsjuknade i schizofreni, som inte hunnit få antipsykotika har gjorts i Kina på 100 personer. Hjärnförändringar fanns redan innan antipsykotika gavs, så de uppträder tidigt i sjukdomsprocessen. Vissa delar av hjärnan var större än normalt medan andra delar var mindre. Det intressanta var att den onormala aktiviteten i hjärnan skedde inte i de delar av hjärnan, som fått förändrad storlek.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... -i-boerjan

Schizophreniaforum.org har en intressant artikel om effekten av psykos på hjärnvolymen. Schizofreni är kopplat till volymminskning av hjärnans olika delar och särskilt i hippocampus och främre kortex. De berättar om en ny studie, där hjärnvolymminskningen hos nyinsjuknade följdes under flera år. Det som framkallade volymminskning var främst hur lång tid psykosen varade och inte hur många psykoser man haft. Forskarna är dock inte helt säkra på att psykostiden är orsaken utan det kan vara så att de med lång psykostid har en allvarligare sjukdom som i sig ger volymminskning. De upptäckte också att antipsykotika kan ge volymminskning och alltså inte enbart psykoser. Så antipsykotika kan minska psykoser och därmed psykosframkallad volymminskning, men kan dessutom själv ge volymminskning. Forskarna anser att det är viktigt att försöka förhindra psykoser, men att göra detta med så låg dos av antipsykotika som möjligt.

www.viska.se/index.php/nyheter/3 ... jaernvolym

Personer med schizofreni och deras friska anhöriga visar en signifikant uttunning av hjärnbarken jämfört med psykiskt friska personer utan schizofreni i släkten. Vidare både vid schizofreni och hos anhöriga sågs en koppling mellan kognitiv dysfunktion och reduktion av tjockleken av frontala hjärnbarken och mellan predisposition till hallucinationer och minskad tjocklek av superior temporala gyrus.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... hjaernbark

Män med schizotyp personlighetstörning har minskningar i hjärnvolym i flera olika områden rapporterar en ny studie. Studien fann vitt spridda minskningar av kortex vid schizotyp jämfört med friska kontrollpersoner och dessa korrelerade till hur allvarliga negativa symptomen var. Dessa fynd belyser områden i hjärnan som kan vara viktiga för de brister som ses vid schizofreni. Genom att studera schizotyp har man chans att studera en svag form av schizofreni som inte har påverkats av tidigare medicinering.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... freni-lite