Kvinna dömd för dubbelmord tog sitt liv (DN)

Mer
10 år 7 månader sedan #613488 av stefan

Hjärnskada innebär att hjärnfunktionen måste vara påverkad. Sådana bevis finns inte för antipsykotikas effekter.


Det är ett rimligt antagande att något som minskar hjärnans volym också skadar någon av hjärnans funktioner... (Mot bakgrund av detta antagande kallar jag den volymminskning som står i proportion till den dos neuroleptika som patienten behandlas med för hjärnskada)

Måste gå och lägga mig nu (ska upp 0430 och fixar inte morgondagen om jag inte får sova tillräckligt), men fortsätter gärna denna tråd vid ett senare tillfälle

Mvh stefan
Mer
10 år 6 månader sedan #613489 av Admin1
Forskarna anser att minskningen i hjärnvolymen vid schizofreni beror på minskning av neuropil (omyeliniserade nervceller) och omändringar i kortexarkitektur snarare än förlust av nervceller eller degeneration.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... -sa-farlig

Hur ser du på att de flesta här är beroende av antipsykotika och inte kan sluta med dem. Du kommer med påståenden som inte stämmer, vilket ansvar tycker du att du själv har på en sådan här sajt vad gäller att komma med sanna uppgifter.
Mer
10 år 6 månader sedan #613527 av Nissegossen
Jag får ju säga att jag här instämmer med Stefan angående att Depå Neuroleptika som jag i stort sett under hela tiden stått på under min sjukdom med början år 1974 när jag insjuknade, Enbart har verkat konserverande av sjukdomen på det hela taget. Har man dessutom börjat medicinera mot psykosen, blir man aldrig fri ifrån medicinen, utan måste ha den som förebyggande av akuta psykoser. Detta gör att jag själv om jag var läkare skulle dra mig för att som det första medicinera med dessa tunga psykogena droger som det är frågan om.

Oavsett vad Admin säger är min tro att jag kunde klarat mig ifrån sjukdomen med hjälp mot grundproblemet som var för lite sömn och då att jag borde fått medicin för att sova på, samt en psykoterapeutisk hjälp vad gäller de tankar jag hade vid tiden för insjuknandet. Så, sömn vilket är A och O vid en psykossjukdom och samtals hjälp hade varit det bästa för mig, för att hitta en förklaringsmodell av sjukdomen som jag kunde ta till mig, i akt och mening att kunna psykologiskt tackla de problem jag då hade.

Min tro är att om jag fått detta, något att sova på och terapi mot symptomen av sjukdomen, hade gjort att jag snart hade blivit friskförklarad.

Detta pga att hallucinationer är något naturligt som uppstår vid stark sömnbrist, även hos "normala" människor. Vi har fått hallucinationer pga längre tids sömnbrist och det att vi troligen är mycket känsligare, vad gäller att hallucinera, vid en kortare tids sömnbrist. Grundproblemet som jag ser det är stark sömnbrist, vilket jag än idag är drabbad av. Symptomatiskt nog är klockan sent på natten, då jag vaknade strax efter 00 slaget.

Så, helt kort, sömn och samtalsterapi angående generellt vad gäller hallucinationer, kan öka förståelsen och göra att den drabbade får hjälpmedel till att tackla sjukdomsförloppet. Samt helt kort, arbeta med individens problem vad gäller verklighetsförankringen och det som är vanföreställningar hos den drabbade individen. Arbeta med och inte emot patienten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 6 månader sedan #613533 av Admin1
Före 1956 fanns inte antipsykotika och det gjorde inte att fler tillfrisknade utan tvärtom de flesta vårdades på mentalsjukhus. När antipsykotika kom kunde 30 % skrivas ut från mentalsjukhusen. Jag tror inte alls på att sömnmedicin kan bota schizofreni och innan antipsykotika kom användes sömnkurer med sömnmedicin mot schizofreni utan effekt. Vid psykos får man ofta sömnsvårigheter antagligen för att dopamin har en uppiggande effekt. Det är psykosen som ger sömnproblem och inte tvärtom. Det är bara vid extremsömnbrist, som man får psykotiska symptom.

Det som kanske är fel idag är att nyinsjuknade har för höga antipsykotikadoser, vilket hämmar återhämtningen, men dock inte tillfrisknandet. Tillfrisknande är ju något annat än återhämtning. Min teori är att nyinsjuknade mår bäst av svag dopaminblockering typ Seroquel och om de får det preparatet i lägsta dos så blir återhämtningen högre. Det krävs dock mer forskning på detta och det kan ta minst 10 år innan man vet mer om detta
Mer
10 år 6 månader sedan #613699 av stefan

Admin1 skrev: Hur ser du på att de flesta här är beroende av antipsykotika och inte kan sluta med dem. Du kommer med påståenden som inte stämmer, vilket ansvar tycker du att du själv har på en sådan här sajt vad gäller att komma med sanna uppgifter.


Vilket ansvar har du?

Tänk om någon som tillhör den gruppen som utan medicin tillfrisknar påverkas av det du skriver. Tar medicinen och förblir medicinerad och sjuk i resten av sitt liv...

Kan det paradoxala att vi i västvärlden har en sämre prognos än de som i misär saknar neuroleptika delvis förklaras som en oönskad effekt av neuroleptika behandlingen?

Quote: "For some people, remaining on medication long-term might impede a full return to wellness. For others, discontinuing medication can be disastrous"

www.nimh.nih.gov/about/director/ ... view.shtml

Jag har ibland fel och kanske är jag lite trött, men jag gör så vitt jag kan bedömma endast påståenden som överensstämmer med det jag har läst mig till.

Mediciner med verkan har ofta mindre eftersträvansvärda effekter som man ibland får acceptera, men jag anser att det är viktigt att man informerar om de mer negativa effekterna av neuroleptika behandlingen

Dålig sömn kan bero på mycket och försämrar den mentala hälsan...

Mvh stefan
Mer
10 år 6 månader sedan #613701 av Admin1
Det där att prognosen för schizofreni är bättre i uländer är fel för i uländer räknades korta psykoser felaktigt som schizofreni och räknar man bort det så blir det sämre i uländer. Det är otroligt många som avbryter antipsykotika medicineringen och i 97 % av fallen slutar det i psykos och oftast tvångsvård. Den mesta tvångsvården består av folk som slutat med antipsykotikan. Säkert mer än 50 % avbryter medicineringen och de tillfrisknar inte utan snarare tvärtom. En av 6 som får psykos förlorar effekten av antipsykotikan. Som jag påpekade tidigare, så tillfrisknande inte folk på mentalsjukhus innan antipsykotikan kom utan hade oftast livslång vård där. Läs gärna artiklar här på Viska och det finns mycket om hjärnvolymminskning och att sluta med antipsykotika. Bra om du har alla fakta innan du uttalar dig.