Kvinna dömd för dubbelmord tog sitt liv (DN)

Mer
10 år 7 månader sedan #613181 av Admin1
Jag minns fallet mycket väl. Efter morden åkte hon buss och jag tror hon berättade om att hon dödat folk på bussen och visade upp en blodig kniv. Detta gjorde att polisen larmades och att hon greps. Innan hade hon haft tvångsvård och jag tror kliniken fick viss kritik att de inte följt upp hennes fall efter tvångsvården. Jag undrar också om hon inte hade avbrutit medicineringen också innan detta hände.
Mer
10 år 7 månader sedan #613187 av Admin1
I Expressen finns också en artikel om detta:
www.expressen.se/kvp/erkande-dub ... ttats-dod/
Mer
10 år 7 månader sedan #613257 av stefan
Händelser som denna riskerar att på olika sätt drabba samtliga som givits en psykos relaterad diagnos. Skev följande som svar på detta: Tragiskt och hemskt, med detta legitimerar inte den våldstämpel som många per automatik sätter på individer med denna diagnos, motiverar inte tystnaden kring de vetenskapligt bekräftade hjärnskador som neuroleptika kan ge (de hjärnskador som konstaterats står i proportion till den dos patienten behandlats med) eller tystnaden kring nyheten att behandling med neuroleptika på längre sikt kan försämra individens möjligheter att tillfriskna.

Mvh stefan
Mer
10 år 7 månader sedan #613261 av Admin1
Det har kommit en nyhet i veckan som tyder på att hjärnvolymminskningen vid schizofreni inte verkar vara skadlig eller degenerativ. Ingen förlust av viktiga nervceller alltså. Sedan ger psykosen själv vid schizofreni den mesta hjärnvolymminskningen och antipsykotika kanske bara 30 % av volymminskningen
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... g#comments .
Mer
10 år 7 månader sedan #613281 av Amandara
Tänk om man sitter på sådana potentialer? Vid en psykos kan vad som helst hända var det någon som sa...... gäller det oss alla? Hur kan man veta? Görs riskbedömningar i psykiatrin och i så fall hur? Otäckt - både för offer och förövare!
Mer
10 år 7 månader sedan #613298 av stefan
Jag kan inte hjälpa att jag blir upprörd när jag får reda på att den medicin som används ger hjärnskador samt förhindrar vissa individers möjlighet att helt återhämta sig från sjukdomen. Den förstnämnda något senkommna nyheten kan förklaras med den tekniska utvecklingen, men att man inte förens nu tagit reda på att medicinering med neuroleptika kan förhindra ett tillfrisknande går inte att bortförklara. Skulle vilja att svt samt andra medier belyser detta, men är ganska luttrad och tror inte att så kommer bli fallet.

Mvh stefan