Kvinna dömd för dubbelmord tog sitt liv (DN)

Mer
10 år 6 månader sedan #614051 av stefan

Admin1 skrev: WHO har gjort en jämförande studie om schizofreni i iländer och uländer, som visade att i uländer tillfrisknade fler från schizofreni än i uländer. Nu hävdas att diagnoserna i uländerna var fel och att kortare psykoser räknades som schizofreni och därför tillfrisknade fler i uländer. Man menar om bara riktiga schizofrenidiagnoser hade jämförts så hade resultatet blivit sämre i uländer än i iländer. Artikeln tar också upp effekten av antipsykotika på hjärnvolymen:


Ok Admin1 jag ger mig men kan inte bedömma hur tillförlitliga de som misskrediterar WHO rapporten är. Enorma ekonomiska intressen och prestige kan ha verkat för att misskreditera det som hävdas i WHO rapporten

Admin1 skrev: Fyndet att antipsykotika ger strukturella hjärnförändringar borde inte överraska. Schizofreni och bipolär är kända för att ge strukturella hjärnförändringar som ett led i sjukdomsprocessen, så det är rimligt att förvänta sig att läkemedel som är effektiva mot dessa sjukdomar gör samma sak. En del kritiker av antipsykotika missförstår sådan forskning och säger att antipsykotika är farliga och inte skall användas. Tvärtom denna forskning är mycket viktig och kan leda till bättre och effektivare mediciner.


Kanske kommer man så småningom fram med en medicin som ger mindre hjärnvolymsminsking...

Hemska och tragiska händelser skall inte användas för att påverka människor som kanske mår dåligt!

Mvh stefan
Mer
10 år 6 månader sedan #614054 av Admin1
Psykosen ger ännu värre hjärnvolymminskning än antipsykotika. Hjänvolymminskningen verkar vara störst vid schizofreni. Sedan har också anhöriga, som inte har schizofreni hjärnvolymminskning trots ingen antipsykotika. Också de besläktade med schizofreni, som schizotyp personlighetsstörning har hjärnvolymminskning trots att de aldrig fått antipsykotika. Det verkar som om genetiska faktorer kan ge volymminskning.
Mer
10 år 6 månader sedan #614056 av Geta
Men vad är det som händer i hjärnan vid psykos, som leder till hjärnvolymminskning. Är det något giftigt som utsöndras?
Mer
10 år 6 månader sedan #614058 av Admin1
Det verkar som först ökar glutamat och det är det som startar processen. Frågan är vad i sin tur startar glutamaten.
Mer
10 år 6 månader sedan #614153 av Nissegossen
Glutamat är en smakförstärkare och ingår naturligt i födan. Ett tillskott av glutamat i kosten har man för att maten skall smaka bättre. Alltså, att man äter mer av maten vid ett tillskott av glutamat i kosten. I detta kan man utläsa, att kanske för mycket glutamat i nervsystemet ger de besvär som Admin skriver om. :tänk Det kanske beror på kosten att glutamat ökar i kroppen och då att det inte är så bra kanske. www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av ... /Glutamat/
Jag känner att jag är ute på hal is här, men det är den enda förklaringen jag har.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 6 månader sedan #614158 av Geta
Tillsattes verkligen glutamat till maten när vi var barn? Eller ännu tidigare?