Fokus på individen – framtidens melodi inom psykiatrisk behandling

Mer
5 år 2 veckor sedan - 5 år 2 veckor sedan #1144023 av Modesty
Vad betyder KP?
Kontaktperson?
Last edit: 5 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1144050 av Nissegossen

Modesty skrev: Kontaktperson?


Ja, men genom psykiatrin finns en kontaktperson, men där fungerar min ssk som en kontaktperson. Har alltså ingen genom psykiatrin.

Genom social psykiatrin (Kommunen) Har jag en kontakt person då jag pratat med behandlande läkare som skrev ett brev om min önskan av kontakt person.

En biståndsbedömare pratade jag med den personen tog kontakt med min socialsekreterare som sade ang min önskan då jag fick frågan inom vilka områden jag var intresserad då bla religion jag fick en präst i Svenska kyrkan, en perfekt match!

Jag har honom fortfarande sedan innan jag gick i pension vilket är en del år sedan då jag fyller 69 år i år.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 veckor sedan #1144052 av Modesty
Nissegossen: det låter som ett bra upplägg för
Dig. Vad bra att de är
Flexibla.
Mer
5 år 2 veckor sedan - 5 år 2 veckor sedan #1144064 av Nissegossen

Modesty skrev: Nissegossen: det låter som ett bra upplägg för
Dig. Vad bra att de är
Flexibla.

Tyvärr har jag inte längre samma socialsekreterare ty hon var politiskt aktiv och har fått jobb på vänsterpartiet som hon är involverad med. Hon satt verkligen på rätt plats i kommunen.Jag letade efter hennes telefon nummer, men hittade inte det, men desto mer på vänsterpatiet

Modesty skrev: Nissegossen: det låter som ett bra upplägg för
Dig. Vad bra att de är
Flexibla.

tycker du skall skaffa dig en kontaktperson antingen genom psykiatrin eller inom socialpsykiatrin där fungerar den kontaktpersonen som en ställföreträdande kompis.

Något som bryter den ensamhet som kan bli i vardagen, visserligen är min kp en betald sådan, men vad göra när man inte längre i sin sjukdom kan skaffa vänner?

Han fungerar som ett avbrott i tristessen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1144167 av Admin1
Psykiatrisk vård har väl alltid varit individualiserad. Det som saknas är väl individualiserad diagnos, men det kan ske med dimensionsbedömning, vilket nog är bra för psykiatrerna säger att vissa inte passar i dagens diagnossystem. Gruppterapi förekommer inte så ofta, men mest för psykosociala behandlingar.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1144199 av Cosmos
Tyvärr handlar det om tur fortfarande. Kanske spelar det roll om man går till en mindre vårdenhet än till ett stort sjukhus. Själv har jag nog haft tur.