Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 5 månader sedan #1204292 av IngeF

Geta skrev: Jag tvivlar på att man uppnår jämlikhet med basinkomst.

Alle samfunn har konsentrasjon av makt på toppen. Sovjet var på ingen måte en egalitær stat. Idealet om flate maktstrukturer har aldri vært utprøvd på nasjonalt nivå. Sikkert fordi alle vet at det aldri vil fungere.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204305 av Kloppe

idefix skrev:

Johannes skrev: Ni som inte förstår hu det ska fungera. Läs här: tidningensyre.se/2017/nummer-177-178/sla...h-trygghetssystemen/


Det var verkligen ett ambitiöst försök att ge en konkret målbild för basinkomst tycker jag. (Alla vuxna får 13.000 kr/mån, och alla som tjänar mer än så får betala 60% i skatt på den del som överskjuter 15.000 kr/mån.)

Men han nämner ingenting om problemet med basinkomst och hur detta problem ska lösas.

-> Om alla i Sverige får 13.000 kr/mån, vem ska då arbeta och betala de 60% i skatt som han skriver om?

Ska försöka förklara vad jag menar: Han har antagit att alla löner som arbetsgivare i Sverige betalar förblir desamma. Han har också antagit att skatteintäkterna totalt för staten samt besparingar innebär ett överskott på 320 miljarder kr om året. Det innebär att han antagit att ALLA som arbetar fortsätter med detta, till oförändrad lön, efter införd basinkomst.

Ju färre som arbetar, och ju lägre löner, desto lägre blir statens skatteintäkter. Det säger sig självt att om 9 personer av 10 väljer att inte arbeta och lyfta 13.000 kr/mån skattefritt, så måste den 10:e personen tjäna 210.000 kr/mån eller helst mer än så för att det alls ska gå jämnt upp. Vilken arbetsgivare kan tänka sig att betala 210.000 kr/mån till 1.000.000 av Sveriges innevånare? Svaret är; ingen alls.


Jag tror många med hög lön vill fortsätta att arbeta. Det handlar om prestige, makt och pengar.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204308 av Geta
Är inte grunden att många inom vänstern vill inte arbeta, trots att de vill vara ett arbetarparti. Idag verkar de flesta arbetare gå till Sverigedemokraterna. Arbetaryrken idag har ganska bra lön. Inte tror jag att dom skulle vilja gå över till basinkomst för att slippa jobba. Det finns nog en del stolthet bland arbetare med sina prestationer.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204309 av Zoidar
Nog mest unga som ej vill jobba.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 5 månader sedan #1204310 av Geta
De vill flumma och skriva dikter.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204311 av Zoidar
Och resa :mrgreen:

Anchored in Christ ✟