Sluta kalla autism för en superkraft (Expressen)

Mer
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1268134 av Jocke
Ja, men menar hon ur den autistiske personens synvinkel? Annars var det bra skrivet, ur en kvinnas synvinkel! Men det finns ju både manliga och kvinnliga autister, det tiger hon nästan ihjäl?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 9 månader sedan #1268138 av Geta
Linda Skugge har inte autism. Hon har en annan handikappande sjukdom.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1268142 av Jocke
Ja, som hon säger, så har många en funktionsnedsättningsvariation! Hon vill inte längre sympatisera med adhd/aspergers längre!

Men det är verkligen piss, att man som människa neutraliseras såsom varandes en diagnos i andras ögon. Detta kan stigmatisera dom med adhd/asperger ganska illa!

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 9 månader sedan #1268146 av Geta
Det hon menar är att ha autism är inte så himla positivt som det framställs i media.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1268155 av Jocke
Jo så kan det vara absolut! Men folk lyssnar på media, och vad jag har sett och hört så är det mycket stigmatisering kring sjukdomar som är osynliga. Många kan säga, "jag tänkte inte på att du hörde dåligt, ursäkta". Men lite anpassning och flexibilitet mot varandra är ofta av nöden.

T.ex mina slarviga uttalanden hänvisar jag till att det grammatikaliska har fått stå i skymundan under min uppväxt, utan glosor både på engelska och svenska var den huvudsakliga undervisningsmetoden då på den tiden! Jag är fortfarande inte särskilt bra på engelska, men förstår mer och mer ju längre man arbetar och tänker på det språket. Men nu har jag valt svenska som mitt modersmål! Och är lite kinkig om det kritiseras på hur jag formulerar det grammatikaliska uttrycket. Har fått kämpa som fan, vad gällande mitt orala uttryck, har länge gått hos talpedagoger.

Vars är världen på väg?