Sluta kalla autism för en superkraft (Expressen)

Mer
3 år 9 månader sedan #1268200 av Cosmos
Vill inte trampa dig på tårna Jocke. Du är duktig på att formulera dig och hålla dig kort och koncis. Men som språkmänniska gnisslar det rejält när du skriver fel på de och dem. Därför föreslog jag att du kan undvika skriva fel genom att skriva dom rakt över hela linjen.

Ursäkta, vill inte vara någon besservisser.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
3 år 9 månader sedan #1268201 av Geta
Jag märker inte Jockes skrivfel. Han har ju en förklaring. Hans hörselskada gör att han inte alltid hör vad som sägs eller hur. Då skulle vem som helst bli osäker på språket.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268222 av Maxjohan1983
Här i Västerbotten säger många ”de” istället för ”dem”. Kan att göra med dialekten man använder.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 9 månader sedan #1268223 av Cosmos
Autism innebär ett enormt lidande för den drabbade, det tycker jag ofta glöms bort. Att autister utvecklar specialintressen är inte så konstigt. Instängda i sig själva innebär dessa en typ av väg ut.

Kände en tjej en gång i världen som säkerligen hade Asperger. Hon klarade inte av de sociala koderna och var i det närmaste föraktfull när man skämtade eller var ironisk. Hon hade flera specialintressen och var som ett vandrande lexikon när det handlade om musik, film och litteratur. Däremot kunde hon inte vanliga vardagskunskaper som t ex namnen på vanliga kråkor, skator, duvor, fiskmåsar och änder (dessa lärde jag henne hur dessa såg ut och lät). Hon kunde inte heller meter/kilometer/milsystemet så när man försökte beskriva hur långt det var mellan platser var hon som en fågelholk. Ytterst märklig person.

Men hon led verkligen av sina oförmågor och försökte kompensera detta med aggressiva attacker mot mig och andra. Vi förstod inte hennes storhet utan var simpla och okunniga. Ungefär så.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268285 av Admin1
Autism kan vara handikappande och ger ofta särskola och gruppboende. Det finns en grupp högfungerande autism, som Aspergers, men de har ofta ganska stora problem.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268331 av MsTibbs
Jag tror livet är lättare som normal.