Sluta kalla autism för en superkraft (Expressen)

Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1268597 av Maxjohan1983
Ja, så är det. Jag kollade upp det nyss, alltså för några minuter sedan. Hittade inte när detta godkändes.

www.st.nu/artikel/oppen-journal-leder-ti...ng-pa-halsocentralen

Men tandläkaren kan väl inte se vad jag har för diagnos?

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268675 av Admin1
Jag tror inte att vårdcentralen har tid att läsa psykiatrijournalen. Tror att de knappt hinner läsa sin egen journal, Däremot om de har tillgång till vår läkemedelslista kan de se antipsykotika och andra psykofarmaka.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268678 av wasp
Vid receptförnyelse via 1177 kan man välja att förskrivande läkare inte får ta del av ens andra mediciner än de som går via HC. Psykiatrimedicinerna går via öppenvårdens läkare på psyk för mig.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269574 av IngeF

Maxjohan1983 skrev:

Admin1 skrev: Många med ADHD sitter i våra fängelser. De är impulsiva och hamnar i fängelse.

De har ofta ADHD + Asperger. Bara för att vi är impuslsiva betyder inte att vi är helt utan kontroll. Tycker du borde veta bättre än så. Fördomarna är ven många med schizofreni, att vi är galningar som springer med yxor mitt i stan.


I dag i vår del av verden er det stort sett de positive fordommene som er mest feilaktige. Med CP er det særdeles påtagelig.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1269676 av Admin1

Maxjohan1983 skrev:

Admin1 skrev: Många med ADHD sitter i våra fängelser. De är impulsiva och hamnar i fängelse.

De har ofta ADHD + Asperger. Bara för att vi är impuslsiva betyder inte att vi är helt utan kontroll. Tycker du borde veta bättre än så. Fördomarna är ven många med schizofreni, att vi är galningar som springer med yxor mitt i stan.

Det är 2,5 % av befolkningen som har ADHD, men i fängelserna är det 30-40 % som har ADHD. Men de har inte bara ADHD utan personlighetsstörningar ofta också. De är bara 10 % av dem som har autism.
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1269726 av IngeF
Ved åpenbare organiske defekter i hjernen, skal personlighetsforstyrrelse utelukkes som diagnose. Hva gjelder narsissistisk personlighetsforstyrrelse, så er ikke det engang utskilt som egen diagnose i den europeiske ICD-10. Likevel er det personer på forumet her som skal ha fått den diagnosen, jeg antar at det var i Sverige?
Last edit: 3 år 9 månader sedan by IngeF.