Sluta kalla autism för en superkraft (Expressen)

Mer
Mer
3 år 9 månader sedan #1269779 av wasp
Säg inte det! Själv har jag tydliga drag av Aperger och autism och ändå kommit så pass långt på utbildningsstegen. Ser minsta detalj, det har hjälpt mig mycket! Vad nu sen rösterna inbillade mig och ställde till det är en annan femma. Då först fick jag lämna allt bakom mig! A-student är jag (strax under 5,0 i betygsmedel) och vad som sedermera kom vet många redan.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269848 av krokus
Wasp,
Var dina föräldrar högutbildade?
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1269913 av Maxjohan1983

Admin1 skrev:

Maxjohan1983 skrev:

Admin1 skrev: Många med ADHD sitter i våra fängelser. De är impulsiva och hamnar i fängelse.

De har ofta ADHD + Asperger. Bara för att vi är impuslsiva betyder inte att vi är helt utan kontroll. Tycker du borde veta bättre än så. Fördomarna är ven många med schizofreni, att vi är galningar som springer med yxor mitt i stan.

Det är 2,5 % av befolkningen som har ADHD, men i fängelserna är det 30-40 % som har ADHD. Men de har inte bara ADHD utan personlighetsstörningar ofta också. De är bara 10 % av dem som har autism.

My ASS. Det där är nog en skröna att det är så mycket som 30-40% tror jag. Nää nu bojkottar jag Viska! Du fattar väl att de flesta är kallblodspsykopater???

Edit: Eller åtminstone SOCIOPATER!

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 9 månader sedan #1269954 av Admin1
Läs detta:
www.kriminalvarden.se/globalassets/publi...adhd_slutrapport.pdf

Det finns idag ett vetenskapligt stöd för att ADHD, särskilt tillsammans med uppförandestörning, är enriskfaktor för kriminalitet. Vi vet att det sannolikt är en stor andel av Kriminalvårdens klienter som har ADHD och många av dem har också ett samtidigt missbruk och andra psykiatriska och sociala problem. Mindre studier inom Kriminalvården har visat goda effekter av läkemedelsbehandling och kunnat påvisa minskade ADHD-symtom, möjlighet att tillgodogöra sig annan behandling och studier, samt minskade återfall i missbruk. Det finns goda skäl att utreda och behandla ADHD inom Kriminalvården, men det måste ske både säkert och utifrån bästa tillgängliga kunskap. Det saknas fortfarande kunskap om läkemedelsbehandling mot ADHD minskar risken för återfall i brott. Vi vet också för lite om effekter av psykologisk behandling och andra former av insatser. Kriminalvården bör i samverkan med vårdgrannar ta fram kunskap om hur man skapar hållbara vårdkedjor och hur behandling av ADHD kan ske säkert och med bibehållen effekt efter straffets sl
Mer
3 år 9 månader sedan #1269977 av MsTibbs