Förändring är lösningen vid psykisk ohälsa (Dagens samhälle)

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1301053 av Pimed

Cosmos skrev: Vanföreställningar behöver inte vara psykotiska. De ingår t ex i tvångssyndrom.


Jag har en blandning mellan psykotiska vanföreställningar och tvångstankar. Fick tvångstankar pga min antipsykotiska. Tvångstankarna tunnas ut juh längre in på nästa gång jag tar sprutan in på tiden går. Dom sista dagarna innan sprutan har jag knappt inga tvångstankar alls. Men jag måste ta sprutan för annars får jag förföljelsemani, konspirationsteorier tar allt utrymme och jag tror massa saker om spioner, SÄPO, kalla kriget är tillbaka, KGB och Mellanöstern och terrorism. Men tex att jag tror folk sätter in tankar i mej är en vanföreställning som är rätt så jobbig som inte har försvunnit. Sedan att jag tror SÄPO läser mina tankar med en maskin som dom strålar in och "radar" upp mina signaler i hjärnan. Så dom tvingar mej att tänka på världsliga hemligheter.
Mer
3 år 5 månader sedan #1301055 av Cosmos
Låter skitjobbigt, Pimed. En gammal flickvän till mig sade sig vara skyddad av Säpo mot PKK som ville mörda henne för att hon visste vem utav dem som mördade Palme. Hon sitter på gruppboende nu.
Mer
3 år 5 månader sedan #1301078 av Rhododendron

memphis skrev: Han pratar om psykisk ohälsa, men psykisk ohälsa är inte samma sak som psykisk sjukdom.


Vad är skillnaden?
Mer
3 år 5 månader sedan #1301080 av Geta
Psykisk sjukdom är allvarligt. Psykisk ohälsa kan vara allt från psykisk sjukdom till lättare åkommor.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1301330 av Pimed

Cosmos skrev: Låter skitjobbigt, Pimed. En gammal flickvän till mig sade sig vara skyddad av Säpo mot PKK som ville mörda henne för att hon visste vem utav dem som mördade Palme. Hon sitter på gruppboende nu.


Jo jag fick börja med hjärtmediciner pga det. Jag är oxå övertygad om att jag vet vem mördade Palme. Jag har förhört honom vid ett tillfälle och hört mej för med folk i hans närhet. Innerst inne förstår jag att han är oskyldig. Men det går inte in.

Sedan trodde jag att jag låg bakom mordet på den unga pojken och damen i Linköping. Gissa om jag blev glad att mördaren åkte fast. Jag tror många ggr det hemska som händer i världen är pga mej. Tex coronan.
Mer
3 år 5 månader sedan #1301370 av Admin1
Nyare antipsykotika kan ge tvångstankar och 10 % av de med Clozapine får det. Det man gör då för att motverka tvångstankarna är att ge SSRI-antidepressiva. Som Cosmos säger kan tvångstankar gränsa till vanföreställningar.