Kan ångest och depression smitta andra?

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 3 månader sedan #1314253 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Kan ångest och depression smitta andra?

Geta skrev: Mamman bör ta emot all hjälp hon kan få - antidepressiva, ECT, samtalsterapi, motion, kost. Det är lika illa med en deprimerad pappa eller ett syskon.


Jo det förstår jag det är. Jag skrev rent hypotetiskt. Hade kunnat vara lika gärna som jag skrev pappa eller syskon. Jag tycker antidepressiva och samtalsterapi borde vara bra många ggr. Sedan får hjälp av boendestödjare i hemmet. Jag tycker iaf inte att en depression gör en till dålig förälder. Men det är juh såklart olyckligt att det finns en depression finns med i bilden. Däremot barnmisshandlare som inte behöver ha någon form av diagnoser eller depressioner eller whatever är jävligt dåliga föräldrar. Dessutom dom flesta drabbas nån gång av depressioner eller ångest. Och föder barn som blir duktiga i skolan. Det är fler och fler som börjar gå på universitet eller högskola mer än nånsin. Trots att dom flesta kommer gå igenom mer eller mindre minst depressioner eller ångest. Och andra saker.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314300 av Zoidar
Visst påverkas vi, men inte blir andra schizofrena av att umgås med oss. En liknelse: Ställ en kopp varmt kaffe bredvid ett glas kall mjölk. Värmen sprider sig, men mjölken är fortfarande mjölk och kaffet kaffe. Lite så.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 3 månader sedan #1314302 av Geta
Nej, naturligtvis smittar inte schizofreni. Det sitter djupare än så. Men personer kan få ångest och bli deprimerade av att träffa oss. Särskilt om de inte accepterar ecentriska människor.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314303 av Geta
Det här programmet med Anders Hansen svarar på en del av dessa frågor:

www.svtplay.se/video/29761570/din-hjarna...a-kanslor?start=auto
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1314304 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Kan ångest och depression smitta andra?
Precis Geta vore konstigt om inte friska började må dåligt i vårt sällskap. Precis man kan inte få schizofreni men dom blir många ggr medberoende. Vilket är skitjobbigt. Rent av ett helvete kan det vara. Jag har förlorat nästan alla mina vänner. Har ett par nya men dom är psykiska sjuka själva eller varit det. Sedan har jag ett par äldre vänner. Och dom vill inte ge upp om mej fastän jag svarar inte mestadels i telefonen när dom ringer. Tycker om att skriva på nätet istället. Slipper man engagera sig vidare mycket. Och jag vet dom äldre vännerna förstår inte längre mej. Jätteknepigt
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 3 månader sedan #1314309 av Cosmos
Sjuka föräldrar får sjuka barn. Lätt som en plätt.