Är jag psykotisk? (gästpostning)

  • jonnaidamichelle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 2 månader sedan #643814 av jonnaidamichelle
Är jag psykotisk? (gästpostning) skapades av jonnaidamichelle
Hej kära vänner. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, jag har så många frågor och vet inte vem som kan svara på dom. Jag har haft episoder som har handlat om några dagar där jag har känt mig förföljd, maten har varit förgiftad, det har suttit dolda kameror lite här och var och telefonerna har varit buggade. Det har inte varit någon jätterädsla, men det har funnits där och fått mig att tänka till både en och två gånger extra.

Nu, sedan kanske tre veckor tillbaka, mår jag sämre än någonsin förut. Jag VET att jag är förföljd, jag vet att alla kollar på mig och jag är livrädd för att dom ska kunna läsa mina tankar. Jag vet att jag är speciell och utvald, varför skulle dom annars intressera sig så dant för mig? Jag är jätterädd för att det ska finnas kameror, jag vågar knappt röra mig för att jag är så rädd för att någon filmar mig. Alla konspirerar mot mig, jag litar inte ens på mamma som har varit min trygghet genom allt i flera år.

Samtidigt som jag känner såhär, känner jag att allt är förgiftat. Det känns som att giftet är något jag kan ta på, och det kryper närmare och närmare hela tiden, utan att jag kan göra något åt det. Jag kan sitta och slå mig själv i huvudet för jag vill att det ska UT, BORT och FÖRSVINNA. Jag bara gråter och gråter, jag är så rädd och det gör så ont. Jag kommer försöka fly mitt liv genom piller och rakblad om jag inte får hjälp, jag vet inte vad jag ska göra.

Kan tillägga att jag är 17 (snart 18) år gammal, med diagnoserna ADD och Borderline Personlighetsstörning. Eller, borderlinediagnosen är inte riktigt en diagnos eftersom man inte kan sätta den på mig pga min ålder, men ja. Ni förstår. Äter för tillfället abilify, fluoxetin och ritalin, ska börja med lamictal också snart. Har självmordsförsök i form av överdos bakom mig. Har legat inne på barnpsyk två gånger under det senaste året och min läkare och min psykolog har aldrig träffat någon så ofta och länge som dom träffar mig.

Vad vill jag då ha hjälp med? Är jag psykotisk? Kan man vara det i min ålder? Om inte, vad är felet? Varför mår jag såhär, och vad ska jag göra åt det?
Mer
10 år 2 månader sedan #643819 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag psykotisk?
Välkommen! Ja, man kan vara psykotisk i din ålder, men oftast inträffar det senare i 25 års åldern hos kvinnor. Vid borderline kan man ha stressutlösta psykoser, men de är ofta kortvarigare än detta. Oftast brukar det vara så att de som nyss fått antipsykotika, som Abilify brukar få bra effekt, men problemet brukar vara att man inte tar medicinen och då upphör effekten förstås. Det finns preparat, som ger bättre effekt än Abilify och det är Risperdal och Zyprexa. Ritalin kan ge psykotiska besvär hos de som har benägenhet för psykoser. Började dina psykoser i samband med att du började med Ritalin?

Du kan själv försöka minska på symptomen genom att minska på stress och inte utsätta dig för så mycket sinnesintryck. När man är psykotisk så blir hjärnan överbelastad och det är delvist anledningen till problemen. När hjärnan får vila brukar man förbättras snabbt. Sedan är motion bra för det minskar symptom och gör en mer stresstålig.

Jag har förresten skapat en egen tråd av din postning.
Mer
10 år 2 månader sedan #643830 av koi
Välkommen.

Tänkte också säga att Ritalin kan orsaka psykotiska symptom. Samma med Concerta och annan centralstimulantia.
Mer
10 år 2 månader sedan #643895 av Admin1
Du kan ju diskutera med din läkare om dina psykotiska symptom och om Ritalin på något sätt kan vara orsaken till detta.
Mer
10 år 2 månader sedan #643905 av Nissegossen
Hej och välkommen! Låter onekligen som om du har en psykos just nu. Du bör tala med din läkare om eventuell inläggning för dig just nu. Detta för medicininställningar och en utredning av dina diagnoser. Kanske att du kan vara schizoaffektiv? Du bör komma in för utredning helt enkelt. Ett råd till dig är att, om du börjar höra röster inom dig, så är det bästa råd jag kan ge dig, att aldrig göra som rösterna säger! Det är viktigt. På den här länken finns en blogg om schizoaffektiv sjukdom och där finns också en länk till bipolarna, vilket nog för dig vore bäst att fråga för dig med de diagnoser du har; cycloidpsychosis.wordpress.com/ bipolarna hittar du här bipolar.forum24.se/

Tjejen som har bloggen länkar även hit till viska. :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 månader sedan #643907 av Geta
Kan du inte få sluta med ritalin?