Är jag psykotisk? (gästpostning)

Mer
10 år 2 månader sedan #643950 av alberta
Har man verkligen en psykos om man är så medveten? Jag kan inget om det.
Mer
10 år 2 månader sedan #643976 av Nissegossen
Första gången jag sökte upp Psykiatrin på Psykakuten på Sahlgrenska åkte jag själv dit mitt i natten och berättade om vad jag upplevde, då hade jag vanföreställningar, hallucinerade och hade förföljelsemani.

Jag blev inlagd för utredning samma morgon omkring halv nio på morgonen. Tre månader senare frågade en medpatient vad jag trodde jag hade för sjukdom. Jag svarade Schizofreni. Jag var den förste till att ta upp diagnosen och den sattes efter sex månaders inläggning. När jag uttalade diagnosen var diagnosen som läkaren skrev på sjukintygen Psykisk Insuff (Psykisk insufficiens)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 månader sedan #644020 av Eos
Stackars kära du så jobbigt du har det. Jag tycker det du skriver är symtom på psykos. Kan du kontakta din läkare? Det är mycket allvarligt och viktigt att du söker hjälp med tanke på självmordsrisken.
Att få en diagnos som psykossjukdom kan verka väldigt skrämmande, men med rätt hjälp och stöd kan livet bli riktigt bra till slut. Jag tycker du borde söka akut eftersom risken för självmord finns. De kan ändra dina mediciner med övervakning och det blir säkrare för dig. Var inte rädd.
Kramar :hjärta
Mer
10 år 2 månader sedan #644031 av alberta

Nissegossen skrev: Första gången jag sökte upp Psykiatrin på Psykakuten på Sahlgrenska åkte jag själv dit mitt i natten och berättade om vad jag upplevde, då hade jag vanföreställningar, hallucinerade och hade förföljelsemani.

Jag blev inlagd för utredning samma morgon omkring halv nio på morgonen. Tre månader senare frågade en medpatient vad jag trodde jag hade för sjukdom. Jag svarade Schizofreni. Jag var den förste till att ta upp diagnosen och den sattes efter sex månaders inläggning. När jag uttalade diagnosen var diagnosen som läkaren skrev på sjukintygen Psykisk Insuff (Psykisk insufficiens)

Har nog haft en alldeles för snäv bild om psykoser och liknande, lär mig saker här.

jonnaidamichelle, hoppas du söker hjälp och mår bättre snart! :kram
Mer
10 år 2 månader sedan #644157 av Admin1
Jag har bara haft en psykos, men jag var medveten att det var en psykos och sökte hjälp, men oftast är man inte medveten om att man har en psykos utan man tror det är verkligt. De flesta psykoser kommer plötsligt och utan varningstecken, så psykoserna i de flesta fall är ganska lömska och går ofta inte att stoppa. Det viktiga är att försöka leva ett lugnt och stressfritt liv för att därmed minska psykosrisken. Ofta är det miljöfaktorer som triggar psykoser.
Mer
10 år 2 månader sedan #644206 av alberta
Har alltid trott att man inte kan ha en psykos om man är medveten om det. Det är vad jag alltid fått höra, inte bara om psykoser, men att jag är så medveten så jag kan inte vara sjuk. Att det är ett bra tecken.