Är jag psykotisk? (gästpostning)

Mer
10 år 2 månader sedan #644239 av Nissegossen
jag gick upp till sjukhuset och talade om vad jag upplevde och jag hade en (En hallucinogens en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen ) hallucinos www.google.se/search?q=hallucin ... bih=&gbv=1 och berättade min historia och bad om att få någonting som gjorde att jag kunde sova. Jag blev inlagd och de pumpade mig full med depåneuroleptika och sömntabletter, varpå jag sov. Dock konserverar medicinen sjukdomen och jag har än idag, tecken på min sjukdom. Hör röster varje dag tex.

Även friska personer som inte får sova reagerar på samma sätt. Får de vara vakna några dygn börjar de också att hallucinera och får en början till psykos, men det rättar till sig bara personen får sova. Det var precis det jag ville. Jag jobbade treskift med ett stressigt schema och kunde inte varva ned under ledigheten och kände ju själv att jag måste få sova och gick upp till psykakuten i akt och mening att få något att sova på. Istället blev jag neddrogad med depåneurolepåtika.

Hade läkaren verkligen tagit reda på att jag arbetade treskift och varit medveten om att jag hade en uppdämt sömnbehov, kanske hon inte borde satt in depåneuroleptika det första hon gjorde. Det anser jag var helt onödigt och idag sätter de inte in antipsykotika det första de gör, utan avvaktar, vilket är det enda rätta!

Om jag idag har en psykossjukdom, eller bara är en rösthörare, låter jag vara osagt. Eftersom jag har en benägenhet att höra röster och se syner och vet med mig att jag behöver medicinen, så tar jag minsta minimala dos medicin för att hålla symptomen i schack.
Jag är dock mycket medveten om var gränsen går och när jag måste ta mer medicin, både för att sova och även ta mer utav min antipsykotika för att undvika en akut psykos.

Dessemellan lever jag idag ett gott liv. Skall inte klaga!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 månader sedan #644249 av alberta
Hur vet du när du hör röster? Som inte är "dina egna".
Tack för att du delar med dig.
Mer
10 år 2 månader sedan #644264 av Nissegossen
Det märks, det går inte att undvika.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 månader sedan #644359 av Admin1
Nissegossen,

Försök att rikta din uppmärksamhet utåt för att man hör röster kan bero på att uppmärksamheten är vänd inåt mot rösterna. Jag tror att man genom att titta på saker, så kan man blockera rösterna i alla fall så fungerade detta för mig mycket bra.
  • @Jesuite_magnus
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 2 månader sedan #645907 av @Jesuite_magnus
Svar från @Jesuite_magnus i ämnet Är jag psykotisk? (gästpostning)
nja du har upptäckt nåt som inte är så lyckat men iomd så lär du känna dig själv,
det är självkännedom du behöver. gissar jag på?

[color=#0000FF:3t3dczm1]men iaf fråga på bup, om de kan skriva ut "pargitan', som blockerar psykoser,
och häver psykoser. iallafall för mig.
[/color:3t3dczm1]
lycka till!

skriv till mig jag är i liknande situation.?

@Jesuite_magnus

({ <!-- e --><a href="mailto:atJesuite_magnus@hotmail.com]atJesuite_magnus@hotmail.com[/url]<!-- e --> )]
Mer
10 år 2 månader sedan #645925 av Nissegossen
Admin

Ingen fara, det beror ibland på att jag lyssnar, men även om jag är utåtriktad gör sig rösterna påminda.
De ligger latent inom mig och jag hör dem även när jag är riktad utåt. Så tex hör jag dem mitt i samtalet med någon annan och kommer med relevanta kommentarer och för det mesta brukar det vara kärnpunkten som ligger den andra personen som jag talar med varmt om hjärtat. Säger jag det rösterna säger högt är det rena sesam öppna dig. En person sade i ett sådant läge; Nu börjar du snacka! och jag fick fram det väsentligaste utav vad den personen ville och kunde då ge råd och vad jag själv hade för erfarenhet av samma sak.

Jag brukar titta på mina medresenärer och efter ca; 5sek har jag analyserat den människan och kan säga vilken profession personen har, eller inom vilket yrke personen förmodligen har. Jag går alltså på första intrycket och det är påfallande ofta som jag har rätt. Jag vet eftersom jag ibland öppnar ett samtal med personen jag tycker är intressant och säger då att du jobbar med .... och då säger personen antingen du har rätt vad tog du det på? eller också blir det ofta ett yrke inom samma område.

Det är som att ha en sufflör inom sig.

Nu har jag varit med så länge och har haft så många psykoser att jag inte längre, varken har ångest eller att jag på något sätt skulle vara psykotisk. Idag vill jag kalla mig röståhörare ingenting annat.

Rösterna besvärar mig inte längre, snarare tvärtom att de berikar mitt liv och tillför ytterligare en dimension i tillvaron samt att här får vi räkna in de syner jag har och sammantaget gör röster och syner det att den intellektuella förmågan förmodligen ökar något.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum