Schizoaffektiv syndrom

  • Theka78
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 4 månader sedan #706068 av Theka78
Schizoaffektiv syndrom skapades av Theka78
Hej,

Min lillasyster fick diagnosen i fredags och jag är livrädd att förlora henne.
Jag vet inte vad denna diagnos innebär eller så. Finns.det någon som kan förklara för mej?

Hälsningar Theka
Mer
9 år 4 månader sedan #706076 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Schizoaffektiv liknar i psykossymptom mycket schizofreni, men dessutom finns mani och/eller depression. Så det är ett mellanting mellan schizofreni och bipolär. Fördelen är att schizoaffektiv inte ger samma funktionsförluster, som schizofreni, men risken för självmord är högre och omkring 15 % (schizofreni 5 %). Vid bipolär kommer psykoserna enbart vid depression eller mani, men vid schizoaffektiv när som helst.
Mer
9 år 4 månader sedan #706078 av islaa
Svar från islaa i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej Theka!

Jag har diagnosen schizoaffektivt syndrom. Nu har jag levt med den i ganska många år och det går bra med stöd av psykiatrin och min storasyster. Fortsätt vara en supersyrra och bra gjort av dig att söka information och att du går in i det här med en vilja att förstå.
Mer
9 år 4 månader sedan #706087 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej!

Schizoaffektiv ger som sagt mindre funktionsförluster än vad schizofreni ger. Schizofrena lever i större utsträckning ensamma, än vad schizoaffektiva gör.
  • Theka78
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 4 månader sedan #706090 av Theka78
Svar från Theka78 i ämnet Schizoaffektiv syndrom

islaa skrev: Hej Theka!

Jag har diagnosen schizoaffektivt syndrom. Nu har jag levt med den i ganska många år och det går bra med stöd av psykiatrin och min storasyster. Fortsätt vara en supersyrra och bra gjort av dig att söka information och att du går in i det här med en vilja att förstå.


Jag ser inget annat än att söka information så att jag lättare kan förstå. Jag har varit med sedan hon började må dåligt för 1.5 år sedan och det är jag som har varit där när hon/hennes kollegor ringt och sagt att hon ska till akuten.
Är det någon som fått som epileptiska anfall i samband med detta?
Hon har haft 2 anfall och även fått diagnosen epilepsi.

Hon pluggar på sjuksköterskeutbildningen, är det något hon kan fortsätta med?

Förlåt för många frågor, men det bara snurrar.
Så Islaa, jag är nog den där supersyrran som du tycker att kag ska vara
Mer
9 år 4 månader sedan #706128 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag tror att det blir jättejobbigt att fortsätta utbilda sig till sjuksköterska för din syster. Det är
inte lätt att hålla sig kvar inom sjukvården, när man blir sjuk då och då.