Schizoaffektiv syndrom

Mer
9 år 4 månader sedan #706644 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej Theka 78 och välkommen. Har nu själv inte diagnosen Schizoaffektiv, utan Schizofreni, så jag bara kollar om jag kan göra något och kommer att skriva något om jag snubblar över något.

www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=UJx7 ... zoaffektiv

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 4 månader sedan #706646 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Förövrigt är det bra att ha en syster som ställer upp, en eloge till dig tjejen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 4 månader sedan #706670 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Schizoaffektiv syndrom

Theka78 skrev: Jag ser inget annat än att söka information så att jag lättare kan förstå. Jag har varit med sedan hon började må dåligt för 1.5 år sedan och det är jag som har varit där när hon/hennes kollegor ringt och sagt att hon ska till akuten.
Är det någon som fått som epileptiska anfall i samband med detta?
Hon har haft 2 anfall och även fått diagnosen epilepsi.

Hon pluggar på sjuksköterskeutbildningen, är det något hon kan fortsätta med?

Förlåt för många frågor, men det bara snurrar.
Så Islaa, jag är nog den där supersyrran som du tycker att kag ska vara

Hej Theka! Vill bara säga att du är fantastisk som ställer upp för din syster. Det gör inte alla syskon...

Jag har diagnosen schizoaffektiv, vill dock inte säga att jag ÄR schizoaffektiv. Det är något man har och inte är.

I samband med mitt insjuknande fick jag epilepsi. Ungefär 6 månader efter helvetet började fick jag mina första anfall. Precis som Admin skriver så har jag temporallobsepilepsi och många av hallucinationerna har säkerligen en koppling till denna. Jag vet att synhallisar är ovanliga vid schizofreni, men jag har haft och har även nu sådana och jag har läst att just dessa är lite typiskt vid epilepsi.

Men det var inte ep som startade upp min sjukdom, det var snarare så att den press som nervsystemet utsattes för fick hjärnan att ladda ur i anfall. Den orkade helt enkelt inte. När jag började medicinera mildrades epilepsin och jag fick inte längre några grand mal-anfall.

Stämningsstabiliserande mediciner som Lamictal och Absenor använder jag också för min ep. I övrigt har jag anti-psykotisk medicin, Seroquel och Seroxat som faktiskt är ett SSRI-preparat. Abilify fick jag ångest av.
Mer
9 år 4 månader sedan #707267 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej! Jag har schizoaffektiv samt ptsd. Det är en kämpig tillvaro men det finns bra hjälp att få om man bara står på sig. Fint av dig att stötta så!

Jag har gått många behandlingar och funnit ut vilka som fungerade för mig till slut. Det bästa har då varit sjukgymnast med både massage och akupunktur. Sedan att få ha lärt mig Basal kroppskännedom och psykodynamisk terapi. Den kombon fick mig att tillfriskna.

Det är ju så att schizoaffektiv har betydligt bättre prognos än schizofreni och man kan tillfriskna.
Mer
9 år 4 månader sedan #707277 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag håller med malin71, det finns bra behandling och mitt mål är att leva fullt ut men erkänna att det trots allt är en viss funktionsnedsättning...
  • Theka78
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 4 månader sedan #707302 av Theka78
Svar från Theka78 i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag ser att det skrivits nya inlägg men jag kan bara läsa de som skrevs den 22 december.