Schizoaffektiv syndrom

Mer
9 år 4 månader sedan #707304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag har kollat som gäst och jag kan se alla postningar i tråden. Längst ner till höger står 25 inlägg Sida 1 av 2. För att läsa alla klicka på rutan med 2, så kan du läsa resten. Lyckas inte detta töm cachen i webbläsaren. Hjälper inte det testa annan webbläsare.
  • Theka78
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 4 månader sedan #707712 av Theka78
Svar från Theka78 i ämnet Schizoaffektiv syndrom

Nissegossen skrev: Förövrigt är det bra att ha en syster som ställer upp, en eloge till dig tjejen!


Tack Nissegossen för pep!!! Det värmer.

/ Theka
  • Cinna_k
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 3 månader sedan #715707 av Cinna_k
Svar från Cinna_k i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej!
Det är jag som är lillasyster till Theka78. Tiden sen jag fick min diagnos har varit jobbig på många sätt och vis. Det har varit mycket känslor kring normalitet, jag känner mig inte normal och ibland känns det som att läkarna gör mig sjukare än vad jag är. Speciellt när ett förslag kom fram att jag kunde få en överförmyndare. Då kände jag mig väldigt omyndigförklarad. Jag ska väl inte påstå att jag har börjat lära känna mig och min nya sjukdom. Det tar tid antar jag. Men jag har en stor frustration över att jag vill känna mig normal igen. Antingen så är jag manisk eller som för det mesta deprimerad. Jag minns inte när jag var "normala" Cinna, vilket gör väldigt ont.
Anledningen till att jag tassar in här är för att jag har en fråga. Var i fredags och träffade min nya psykosläkare, ett möte som jag satt värde på. Detta va äntligen en läkare som lyssnade, va intresserad och stressade inte. Det som kom på tal va min kommande behandling. Jag ska överväga en behandling med litium. Detta har jag fått i uppgift att läsa om för att bilda mig en uppfattning. Min fråga är då om ni här har några erfarenheter av denna behandling och vad den har för verkan på både kropp och själ så att säga.
Sen vill jag tacka er alla för alla peppande ord och meningar ni har tillägnat min underbara syster Theka78 som trots mitt jobbiga mående alltid står vid min sida och tröstar, finns till, stöttar, utforskar.....jag finner inga ord. Men jag är henne evigt tacksam. Hon är en supersyrra!!
/ Cinna_k
Mer
9 år 3 månader sedan #715722 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag har erfarenhet av Litium. 17 år tog jag den men var aldrig nöjd. Blev som en robot, inga toppar eller dalar. Folk kunde såra mig verbalt utan att jag märkte det. Blev inlagd ibland trots medicinen. Först när Abilify kom, kunde jag byta till den och blev "normal". Dock får jag ta sköldkörtelhormon (Levaxin) nu, troligen för att Litiumet pajade min sköldkörtel (det är vanligt att det blir så har jag sett här på Viska). Så, jag förstår om din läkare vill att du ska läsa på om Litiumet. Abilify har nackdelen att man lätt blir deprimerad. Så KBT mot depression är något du borde fråga efter.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 3 månader sedan #715723 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Hej Cinna och välkommen! Jag själv har inte haft litium, men andra här har haft det och kan tala om hur det är/varit för dem.
Jag önskar dig lycka till! Nu är det ju så att en del här kallar sig för Schizofrena, vilket för mig är ett skällsord som jag inte vill bli förknippad med. Jag är ingen vandrande sjukdom, jag är en person med diagnosen Schizofreni, punkt slut!
Hoppas att du finner viska trivsamt och att du får goda råd som hjälper dig i vardagen.
Kram tjejen!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 3 månader sedan #715724 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Schizoaffektiv syndrom
Jag har schizoaffektiv sjukdom och tar lithium.....jag märker ingen uppenbar effekt men min doktor vill ha mig på den.....lithium hindrar att man blir dement vilket ju är bra. Låter läskigt med överförmyndare men det är säkert bra. Kram