S*l*u*t*a med neu r0 leptika

Mer
8 år 5 månader sedan #788760 av cecilia76
aha, fattar. Inte särskilt roligt kanske, men superbra om du kan få till många möten med din läkare så att denna får se dig och du inte bara blir et "fall", om du pallar.
Det finns ju isf en annan möjlighet, och det är ju att du ber om att få (heter det?) boendestöd. Min mor har det så, hon klarar inte att ta medicin själv och då kommer det en hemsamarit kl.20.00 varje kväll, plockar fram dosetten och ger henne ett glas med vatten å tabletten. Det tar inte mer än fem min! Då ses det ju att tabletten tas, annars kanske en promenad till psyk där personal får dela ut tablett varje morgon eller så kan vara nåt? Bäst är det ju att din läkare verkligen förstår att du lider av denna behandling och att ni hittar på alternativ. Säg att du klarar inte att ha det så, punkta ned alla symtom du får och klargör att du förstår att det verkligen är medicinen och inte din sjukdom som ger dig dessa symtom. Kan vara svårt när man känner sig nedtryckt i skoskaften av konstig medicin, men kanske ett måste för att i längden må bättre. Prata med dina vänner om hur du mår av medicinen, bolla med dem och öva på att beskriva dina symtom, det är en bra början.
Mer
8 år 5 månader sedan #788770 av Geta
Svar från Geta i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika
Om det finns tillgång till personal är det ju ett bra förslag att intagandet av medicin
övervakas av personal. Men vården tycker nog att det är mer praktiskt att ge injektion
cirka var fjortonde dag.
Mer
8 år 5 månader sedan #788812 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika
Eftersom du är dömd till depåinjektion avråder jag från medicinavbrott, eftersom polisen kan komma och hämta dig för injektion. Tycker att eftersom det bara är några månader kvar är det ingen idé att trassla. Sedan om du får psykos så kanske det kan bli våld igen och rättspsyk = medeltid 5 år. Ingen idé att chansa över 90 % av de med schizofreni, som avbryter medicineringen får psykos. Chanserna att du skall lyckas är liten och riskerna för höga.
Mer
8 år 5 månader sedan #790971 av cecilia76
Hur går det nu Åke? Tror det är bra om du iaf pratar med din doktor om dina biverkningar, för sen när ditt tvång upphör kommer han/hon säkert tycka "det här går ju bra" och önska att du fortsätter med samma behandling. Låt doktorn förstå att du tycker din nuvarande medicin är besvärlig. Boka ofta tid med din doktor så ni får ses då och då. Satsa med på att ordna en samtalskontakt, gärna utanför psyk för att bredda dig. Satsa på det som du har intresse av för det gör dig garanterat friskare. Hoppas nu det går bra!! Berätta om hur det går för oss andra :)
Mer
8 år 5 månader sedan #791012 av Nissegossen
cisordinol är inget jag skulle ordinera. Den är visserligen i ett akut läge bra på att "ta ned" en våldsbenägen person. Men den är också en medicin ökänd för att ha svåra biverkningar. Nu har jag aldrig haft den själv. Men däremot haft medpatienter på avdelningar jag låg på samtidigt med dem. De kallade medicin "sitta såsom på nålar" och det säger sig själv att den har många biverkningar. Det läkaren kan göra är att använda sin verktygslåda, dvs de mediciner som finns.

Eftersom de vill ge dig injektioner och det är inget att diskutera i nuläget, med en dom. Det du kan göra är att resonera med läkaren och prova en annan medicin och där finns en chans både för dig och läkaren och komma överens med läkaren om att du kan byta till injektioner med en annan medicin.

Jag skulle kunna rekommendera Trilafon injektioner. Detta för att där kan läkaren se i ett blodprov medicinhalten i blodserum och där om du är över eller undermedicinerad och ligger halten i blodserum inom det terapeutiska fönstret rätt så har du inte heller några biverkningar att tala om.

I alla fall, i vilket fall som helst, begär Akineton mot biverkningar, det kan du göra redan nu på cisordinol. Tro mig jag har sett många människor med cisordinol springa, ja, just springa fram och tillbaka i korridoren på avd på dåvarande Lillhagens sjukhus. Akineton är muskelavslappnande och är den medicin jag haft längst, från 1974 och fortfarande än idag. Jag har Trilafon och kan därför rekommendera den medicinen som jag också får i injektioner.

Åke, bor du i Göteborg så kan jag ju säga, att då borde vi träffas om du är intresserad.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 5 månader sedan #791013 av Nissegossen
Att läkaren vill att du skall ha injektioner är ju för att då har du regelbunden kontakt med sjukvårdande personal som ser varje gång du får injektionen hur du verkar. Samt då också vet läkaren säkert att du tar medicinen.

Du kan vara övertygad om att om du inte går och tar medicinen, slår personal ett samtal till polisen och de hämtar dig, kör dig till psyket och där ger de dig injektionen med tvång! Det är absolut onödigt om du råkar ut för det. Det hjälper inte att du har låst dörren. polisen använder alla till buds stående medel för att hämta dig. Om du inte öppnar dörren öppnar de den på det sätt de finner det lämpligt för det är deras uppdrag att hämta dig till psyket och du kommer i varje läge att få följa med för att få injektionen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum