S*l*u*t*a med neu r0 leptika

Mer
8 år 7 månader sedan #769695 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika

matterik skrev: Man kan väl övergå till tabletter. Man får väl tillbaka de symptom man hade innan man började.


Låter klokt att börja med att byta till tabletter. Och sen prova lägre dos och se hur man mår. Sen efter lång tid av nedtrappning och övervägning så kan man prova att sluta. Men det bör nog ta ett år minst i alla fall.

Anchored in Christ ✟

  • Åke
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #771061 av Åke
Svar från Åke i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika

Admin1 skrev: Avråder att avsluta medicinering på eget bevåg för 90-95 % får psykos då.


Ja, det förstås. Om man hade en psykossjukdom. Jag känner inte till min diagnos men jag är tämligen säker på att jag inte lider av psykossjukdom.

Vad kan man som frisk förvänta sig av att sluta med injektion? Ingenting?
Mer
8 år 7 månader sedan #771066 av Inwatto
Förvänta dig sömnlöshet beroende på "dopaminrusning" av hjärnan. Den får du även om du är frisk i grunden. Därför behöver man trappa ut såna här mediciner, gärna under lång tid så hjärnan hinner ta över skötseln av humör och vakenhet.

Har du dessutom en psykossjukdom, trots att du inte tror det själv, så kan det bli ännu jobbigare med ökad misstänksamhet (paranoia) mm.

Prata inte med hat i munnen!
  • Åke
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #773709 av Åke
Svar från Åke i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika
Admin,

Jag har just i detta nu efter lång tid funnit vad jag drabbas av ibland. Ingenting allvarligt, men ibland besvärande. Tanketrängsel är det jag hittade. Stämmer precis överens med det jag upplever i mitt huvud framförallt när jag kan ledas in i småparanoida tankegångar gentemot t.ex vården. Kommer även med jämna mellanrum i hemmet och när jag promenerar.

Hade tanketrängsel väldigt mycket förr, men visste då inte om det men omgivningen kunde reagera på det vilket bl.a det lett till medicinering.
Vad är tanketrängsel ett tecken på? Stress, ångest eller någonting annat, vet du det? Känner mig inte jättestressad, men har en del relativt mild ångest som det ser ut nu.
  • Åke
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #774128 av Åke
Svar från Åke i ämnet S*l*u*t*a med neu r0 leptika

Inwatto skrev: Förvänta dig sömnlöshet beroende på "dopaminrusning" av hjärnan. Den får du även om du är frisk i grunden. Därför behöver man trappa ut såna här mediciner, gärna under lång tid så hjärnan hinner ta över skötseln av humör och vakenhet.

Har du dessutom en psykossjukdom, trots att du inte tror det själv, så kan det bli ännu jobbigare med ökad misstänksamhet (paranoia) mm.


Fast med injektion behöver man väl inte trappa ut? Då den långsamt går ur kroppen naturligt. Vet du det?
Mer
8 år 7 månader sedan #774138 av Inwatto
Åke,

jag har inte personlig erfarenhet av att sluta med injicerad medicin, nej. Så, det går kanske bättre än jag beskriver. Tror dock att hjärnan behöver längre tid att ställa om sig för att sköta sig utan medicin än vad man ger den då man slutar injicera. Eftersom jag inte lyckats sluta, så tror jag att alla andra också får problem... Lycka till! Skriv gärna hur det går så vi blir upplysta.

Prata inte med hat i munnen!