Dryga ut sjukersättningen genom att arbeta åt privatpersoner

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #850405 av Gäst

Alternativ2 skrev:

Gäst skrev: Hur kontrollerar Skatteverket att man tjänat under 1000kr under ett helt år på tex. gräsklippning?


Svar: De kan begära fakturor.


Fråga: Och om det inte finns några fakturor? Inga papper alls. Hur går Skatteverket vidare då med ärendet?
Mer
7 år 8 månader sedan #850418 av zoegas
Jobba svart? Säg att du e polack eller zigenare om dem frågar.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
7 år 8 månader sedan #850459 av Zoidar
Är man så frisk så man kan jobba så kan man prova med vilande sjukersättning på 25, 50, 75, eller 100%. Det innebär att om man misslyckas kan man gå tillbaka till sin vanliga sjukersättning.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 8 månader sedan #850466 av Fantasio
Jag skulle vilja prova på ett riktigt arbete. Jättebra att man tillåts försöka.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #850467 av

zoidar skrev: Är man så frisk så man kan jobba så kan man prova med vilande sjukersättning på 25, 50, 75, eller 100%. Det innebär att om man misslyckas kan man gå tillbaka till sin vanliga sjukersättning.


Är lite tveksam till om det stämmer.
Gäller det även för dom som har sjukersättning enligt dom nya reglerna efter juni 2008?
Mer
7 år 8 månader sedan #850468 av Zoidar
Jag håller med. Jag har sjukersättning på 75% och tog vilande på 25%, vilket ger mig 50% sjukersättning. Jag är mycket nöjd. Det svåra är att komma upp på 50% arbete. Nu jobbar jag närmare 30%. Sen finns en regel att man kan få vilande sjukersättning max 24 månader. Vet inte om undantag görs till den regeln.

Tjänar dock mycket mer på detta sätt än att ha 75% ersättning och inget jobb.

Anchored in Christ ✟