Dryga ut sjukersättningen genom att arbeta åt privatpersoner

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #851042 av Gäst

Nissegossen skrev: zoidar, relativt enkelt, blev du sjuk innan 2008, går du enligt gamla regler om jag fattat rätt, samt nya efter 2008


Asså ni verkar helt snurriga angående detta.

NG har fel och G har rätt!

Har man fått ett beslut på sjukersättning före juni 2008 då går man efter dom gamla reglerna inte när man blivit sjuk innan juni 2008.

Alltså det är själva beslutet som styr om det beviljats före eller efter juni 2008 som avgör vilka regler man går efter inte själva insjuknandet i sjukdomen i sig, även om det är är mer fördelaktigt att ha insjuknat långt före juni 2008 för att kunna gå efter dom mer givmildare gamla reglerna.
Mer
7 år 8 månader sedan #851057 av Zoidar
Faktiskt är det så att f-kassan har blandat ihop reglerna för mig. Först fick jag inte ha vilande sjukersättning. Sen några år senare gick det bra.

Anchored in Christ ✟

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #851093 av Gäst

zoidar skrev: Faktiskt är det så att f-kassan har blandat ihop reglerna för mig. Först fick jag inte ha vilande sjukersättning. Sen några år senare gick det bra.


Minns du, om du vill berätta? När vilket år och månad du fick beslut på beviljad sjukersättning?

Och är det någon här som vet om man får ansöka om vilande sjukersättning och arbeta om man går efter de nya reglerna?
Och hur mycket får man arbeta och tjäna i så fall enligt de nya reglerna?

Kan Försäkringskassan göra undantag från reglerna eller tänja lite på reglerna?
Mer
7 år 8 månader sedan #851115 av Zoidar
Gäst, det bästa du kan göra är att ringa F-kassan och ta reda på vilka regler som gäller dig. Även om jag ger dig ett svar så kan det vara så att F-kassan tagit fel beslut ang. mig.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 8 månader sedan #851242 av Admin1
Du kan nog sälja bären privat själv för då blir det inga kvitton någonstans och ingen vet att du sålt dem. Om man säljer vilda bär räknas inte det som arbetsinkomst utan hobbyverksamhet.
Mer
7 år 8 månader sedan #851245 av Geta
Köparna av bären anmäler dig nog inte till skatteverket.