Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 10 månader sedan #676222 av Bomb
De verkar inte ha någon vidare plan med mig, men det är väl så det är helt enkelt. They are killing my unicorn! Det är synd att det måste gå åt helvete för att man ska få ordentlig hjälp. Om du hade fått hjälp tidigare hade du kanske sluppit en del lidande.
Mer
9 år 10 månader sedan #676224 av Geta
Har psykiatrin bra resurser där du bor, Bomb?
Mer
9 år 10 månader sedan #676225 av Bomb
Jag tror verkligen inte det, Geta.
Mer
9 år 10 månader sedan #676227 av Geta
Det kan vara därför som du inte får den hjälp som du vill ha. De tar de mest ömmande fallen först.
Mer
9 år 10 månader sedan #676232 av Bomb
Så kan det absolut vara. De har till och med öppnat tillfälliga vårtplatser på lasarettet på grund av platsbristen. Vi är ena sjuka djävlar här.
Mer
9 år 10 månader sedan #676310 av Admin1

En fråga återstår; "räknas" de symtom jag haft innan jag tog seriös kontakt (har varit hos dem av och till i fyra år) med psykiatrin, i en utredning?


Ja, det borde de göra om du kan beskriva dem tydligt och klart.


Har man schizofrenidiagnos, så är det inte alltid läkarna vill berätta det för man kan bli deprimerad av diagnosen. Det vanliga förr var att man fick en rejäl psykos, så man blev inlagd och där fick man antipsykotika, som man sedan fortsatte med hemma efter utskrivning. Sedan ett psykiaterbesök i månaden och sedan glesas besöken ut och blir ett per år ungefär om man mår hyfsat.

Idag är det inte bara antipsykotika man får utan också psykosociala behandlingar av olika slag, som sjukdomshantering, familjeutbildning, socialfärdighetsträning, KBT osv. Nyinsjuknade kan också få intensivare vård med behandlingsteam (ACT-team), som gör hembesök.

Det är dock ungefär 10 % av de med schizofreni, som aldrig varit inlagd.