Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 9 månader sedan #679180 av koi
Jag jobbar. Men jag är sjukskriven några gånger varje år. Mitt jobb är jättespimpelt. Men jag tänker inte skriva vad jag jobbar med. Är nojjig över att någon ska känna igen mig.
Mer
9 år 9 månader sedan #679198 av krokus

Admin1 skrev: Vad gäller schizofrenidiagnos enligt DSM 5, så krävs nedsatt arbets- och socialförmåga för att få den diagnosen + symptom förstås.

Måste det vara helt nedsatt arbetsförmåga (100%)? Vad jag tänkte på är ju att man kan ju ha exempelvis 25% aktivitets- eller sjukersättning. Då är ju arbetsförmågan nedsatt med "endast" 25%.
Mer
9 år 9 månader sedan #679240 av Admin1
Det står att arbetsförmågan skall vara markant nedsatt i förhållande hur det var innan psykosen. Sedan kan kontakten med andra personer vara nedsatt liksom att klara sig själv. Om man ser på schizofreni idag, så arbetar bara 10 %.
Mer
9 år 9 månader sedan #679300 av Bomb

Admin1 skrev: Det står att arbetsförmågan skall vara markant nedsatt i förhållande hur det var innan psykosen. Sedan kan kontakten med andra personer vara nedsatt liksom att klara sig själv. Om man ser på schizofreni idag, så arbetar bara 10 %.


Det är så lite alltså?

Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag är frisk. Schizofreni är den enda specificerade diagnosen som passar på mina symtom, men det verkar inte troligt att jag lider av det. Jag både arbetar och har pojkvän, och det verkar man inte kunna ha då. Hur svårt och dåligt fungerande det än är.
Mer
9 år 9 månader sedan #679301 av Bomb

koi skrev: Jag jobbar. Men jag är sjukskriven några gånger varje år. Mitt jobb är jättespimpelt. Men jag tänker inte skriva vad jag jobbar med. Är nojjig över att någon ska känna igen mig.


Kommer inte ihåg vilken/vilka diagnoser du har? Nu blev jag också nojjig...
Mer
9 år 9 månader sedan #679304 av Geta
Bomb,

Blir du besviken om du inte får diagnosen schizofreni?