Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 9 månader sedan #678891 av sonan

Bomb skrev: Jag är fast besluten om att ta reda på vad jag insjuknat i.


Ja, du måste följa ditt eget hjärta, och kanske också du finner en läkare helt i din smak. Problemet är bara och nu kanske jag är konspiratorisk, att läkaren ifråga aldrig kan vara bättre systemet som denne lyder under, och systemet låter meddela att du är i en beroendesituation fast jag tydligt hör på dig att du aldrig kommer att acceptera detta, och då blir gäller det att du vet vad du ger dig in på, fast om man mår dåligt så är detta inte så lätt att ta i beaktande!
Mer
9 år 9 månader sedan #678892 av sonan

zoegas skrev:

sonan skrev: Det fungerar inte så att man får en diagnos som tydligt beskriver ens problem, och sedan kan man få hjälp med sina problemområden för att uppnå sin fulla potential, så fungerar det inte.


Det gör det visst.



Det stämmer, Zoegas, förutsatt att man befinner sig inom det/ dom problemområden som vården hjälper till med.
Mer
9 år 9 månader sedan #678893 av zoegas
Vilket vill säga psykiska problem, som Bomb vill ha hjälp med.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 9 månader sedan #678924 av Bomb

sonan skrev: Vad vill du med diagnosen?


Om du fick cancer, hade du då inte velat veta vilken cancer du fått?
Mer
9 år 9 månader sedan #679012 av Admin1
Vad gäller schizofrenidiagnos enligt DSM 5, så krävs nedsatt arbets- och socialförmåga för att få den diagnosen + symptom förstås. Den diagnosen kan knappast Bomb får om hon jobbat, som hon gör.

Det andra diagnossystemet ICD-10 kräver ej nedsatt arbets- och socialförmåga, vilket gör att 10 % fler får den diagnosen.
Mer
9 år 9 månader sedan #679167 av Bomb
Till saken hör att jag bara arbetar så hårt under någon månad, resten av året är jag knappt arbetsför. Och under de här månaderna jag arbetat hittills har jag haft vanföreställningar och defintivt haft bristade arbets/socialförmåga. Om det inte var mitt eget företag så vet jag att jag hade fått sparken. Andra delar av året har jag studerat/ströjobbat distans för att få det att gå ihop, med sisådär reslutat. Måste man så måste man.