Tystnad

Mer
16 år 3 månader sedan #106034 av X
Svar från X i ämnet Tystnad
Nä, du kan inte ha negativa symptom om du inte har Schizofreni. Då kallas samlingen symptom för något annat. Uttråkad, motivationslös och trött tillexempel. Jag tror inte att de sakerna nödvändigtsvis grundar sig i en sjukdom som typ Schizofreni.
Mer
16 år 3 månader sedan #106057 av Aina
Svar från Aina i ämnet Tystnad
Ja jag förstår precis vad du menar.. jag är inte heller schizofren men känner ändå, nu när jag är på bättringsvägen och ska slussas tillbaka in i livet, att jag är en nybörjare.. vet inte hur man gör riktigt.. men nära vänner går det bra, men det är i stort sett omöjligt att lära känna nya. för min del är det väl för att självförtroendet fått sig en rejäl törn.. men också att jag förändrats, vuxit, och lärt mig om livet.
Mer
16 år 3 månader sedan #106058 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tystnad
Hej Aina och välkommen till Viska!
Mer
16 år 3 månader sedan #106059 av Mysterio
Svar från Mysterio i ämnet Tystnad
Neuroleptika:

Antipsykotiska:
Haldol
Cisordinol
Fluanxol
Trilafon

Andra generationens antipsykotiska:
Leponex
Risperdal
Seroquel
Zyprexa
Zeldox

Biverkningar?

Psykiska biverkningar:

Trötthet
Brist på engagemang
Utarmat känsloliv
Muntorrhet
Viktuppgång
Sexuella funktionsstörningar, nedsatt förmåga att få orgasm


Sluta/trappa ned medicinen så försvinner alla ovanstående problem. Jag skulle vilja lägga till en punkt och det är extremt dålig social förmåga som är en vanlig psykisk biverkning av neuroleptika.

Jag har sagt det förr alla problem försvann gradvis när jag slutade medicinera idag är jag nästan helt återställd efter ett års tid utan mediciner.
Mer
16 år 3 månader sedan #106060 av Aina
Svar från Aina i ämnet Tystnad
Tack Geta!
Mer
16 år 3 månader sedan #106061 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Tystnad
Jag förstår vad du menar med neuroleptika, men jag tror inte det sitter i det. Symptomen kvarstod i samma styrka trots att jag försökte trappa ner och kolla om det skulle bli bättre. Dessutom avråder psykiatrin mig starkt ifrån att sluta med antipsykotiska eftersom jag fortfarande har psykotiska symptom.