Minnesförlust - fyyy sjutton vad läskigt!

Mer
15 år 9 månader sedan #139775 av Bitte
Innan jag blir psykotisk blir mitt minne mycket sämre. Jag kan tex inte komma på hur gammal jag är utan får gå efter födelseår och räkna ut det. Jag kan leta efter min tandborste som jag redan håller i handen mm.
Men jag tror nog att minnet är sänkt under psykos också hos mig. Men det kan vara för att man får så mycket annat att tänka på då.
Mer
15 år 9 månader sedan #139796 av aspie

Jocke skrev: Nä, aspie vi har för svag jag-skildring för att kunna fungera som dubbelagenter med lojaliteten främst riktad åt ett håll. Jat tror vi känner lojalitet till båda opponenterna. Ungefär som barn som känner lojalitet till de båda skilda föräldrarna. Däremot tror jag inte vi kan vara kameleonter, för att när vi pratar eller är tysta så syns vi så mycket mer än dem som är väldigt sociala. Vi flyter inte in i samtalstonen så enkelt.

Jag tror att jag kunde inte riktigt förklara vad jag menade med dubbelagent och kameleont.

Dubbelagenten är en socialt mycket smidig och manipulativ individ som kan samtidigt arbeta på olika parters räkning, utan att vara stressad för att man kan bli avslöjad, eftersom han/hon är säker på att man hittar en excuse och svepskäl ifall man blir fast i bar gärning. Jag menar här någonting värre än t ex lojalitet mot de skilda föräldrarna. Det är en roll som varken personer med schizofreni eller med Aspergers klarar av.

Kameleont är en socialt hjälplös människa som har ofta blivit mobbad och väljer den säkra vägen, är blek, luktfri och smakfri, isolerar sig även i mängden. Den är faktiskt en lättare roll än dubbelagentens.

Ursäkta, de båda alternativen var någorlunda negativa. Lyckligtvis behöver de flesta av oss dock inte höra till de ovannämnda grupperna, det finns andra möjligheter.
Mer
15 år 9 månader sedan #139799 av Geta
För att vara kameleont fordras det ombytlighet för
att ständigt byta färg.
Det tror jag är alldeles för svårt för schizofrena
personer. Att vara anonym i en folkmassa tror jag
snarare är mera eftersträvansvärt.
Mer
15 år 9 månader sedan #139801 av aspie
Jag tror det är ungefär vad jag menade.