Minnesförlust - fyyy sjutton vad läskigt!

Mer
15 år 9 månader sedan #139490 av Admin1
Efter en psykos kan man få problem med närminnet, men det brukar förbättras långsamt. Akineton kan också försämra minnet. Jag har aldrig läst om minnesluckor vid schizofreni. Vid dissociation kan minnesluckor förekomma har jag läst. Konfusion kan nog också ge det.
Mer
15 år 9 månader sedan #139657 av Libellule

Jag har aldrig läst om minnesluckor vid schizofreni.


Oj, vad lite jag vet. Jag trodde det hörde till standardbilden vid schizofreni (multipla personligheter) att ha minnesluckor. Men jag har fått lära mig här på forumet att multipla personligheter inte alls är så vanligt vid schizo som folk i allmänhet tycks tro.

Hur vanligt är det egentligen att man byter personlighet och gör saker som sedan en annan personlighet inte har en aning om?
Mer
15 år 9 månader sedan #139693 av Stinan
Multipla personligheter (DID) och schizofreni är två olika saker. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, jag bara gömmer mej här :lol: :fiol
Mer
15 år 9 månader sedan #139722 av Admin1
Schizofreni innebär inte att man har flera personligheter utan att man har röster och vanföreställningar är det typiska. Det är nog namnet schizofrreni, som vilselett, eftersom det betyder kluvet sinne, men det syftar på att man har svårt att få saker gjorda dvs splittringen mellan tanke och handling.

Att har flera personligheter är ganska ovanligt och förekommer hos 0,1-1 % av befolkningen. Ofta drabbas kvinnor, som utsatts för övergrepp i barndomen.
Mer
15 år 9 månader sedan #139725 av Geta
Det är ambivalens som ordet schizofreni syftar på.
Att uppträda som olika personer vid olika tillfällen tror
jag är alldeles för avancerat för en person med schizofreni.
Däremot kan funktionsförmågan skifta från tid till tid.
Ibland kan en schizofren person utföra de mest
häpnadsväckande saker och vid andra tillfällen knappt
klara de allra vanligaste dagliga sysslorna.
Mer
15 år 9 månader sedan #139753 av aspie
Geta,

Jättebra skildring, men jag tror du menar att man kan inte fungera som dubbelagent. Men kameleont är det inte så svårt att vara.