negativa symptomer

  • sofia
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2428 av sofia
negativa symptomer skapades av sofia
Âr dett möjligt att bli symptomfri om man bara har dom negativa symptomer?
Vad ska man gjöra och är abilify det bästa medicin till att behandla dom negativa symptomer ?
Âr skitzofreni en kronisk sjuckdom och hur är prognosen för den som är sjuk ?
Har man en bättre prognos om man blir behandlat tidigt ?
Mer
19 år 10 månader sedan #2429 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet hej!
Den bästa att svara på det är nog Admin!!! Funderar faktiskt självpå om Schizofreni är kroniskt. Hoppas inte... :rolleyes:
Mer
19 år 10 månader sedan #2436 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet negativa symptomer
Hej Sofia. Den ända frågan jag kan svara på är att 25-35% tillfrisknar från schizofreni. Det har jag läst på wikipedia. Här är en länk:
sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni
Mer
19 år 10 månader sedan #2441 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet negativa symptomer
Hej!

ensam-vargen,
Det är jag som har skrivit om att 25-35 % återhämtar sig på Wikipedia, men kapitlet där är ganska dåligt tänker skriva om en hel del när jag får tid. I uländer så återhämtar sig fler upptill 60 %. Schizofreni är en kronisk sjukdom, men samtidigt så återhämtar sig ganska många och det har varit alltid så att personer med schizofreni tillfrisknat. Även innan antipsykotika kom.

Kognitiv beteendeterapi, Remeron och sarkosin verkar enligt nya rön minska negativa symptom. Men det finns flera nya läkemedel, som kommer att testas mot negativa symptom så det ser ganska hoppfullt ut där. En del negativa symptom kan också vara depression. Idag finns det ju hyfsad behandling mot depression.

Teoretiskt borde Abilify ge effekt mot negativa symptom, men det är inte bevisat ännu. Men fler läkemedel som ger liknande effekt som Abilify är under utveckling, så det kan komma bättre preparat än Abilify snart också.

Det sägs att prognosen blir bättre ju tidigare behandlingen startar. Idag har de flesta varit sjuka ganska länge innan vården startar. Återfall försämrar också prognosen så det är viktigt att undvika.

Admin
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2450 av Axons
Svar från Axons i ämnet negativa symptomer
Till Sofia
Jag har negativa symtom och jag har blivit såpass bra att jag kan klara mig själv nu. Jag har dock forfarande en hel del problem kvar så jag hoppas att det kommer ut en medicin snart som hjälper mot negativa symtom.

Till Admin
Det du skrev på wikipedia tyckte jag var väldigt bra, jag kände igen mig i det mesta.
Mer
19 år 10 månader sedan #2456 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet negativa symptomer
Admin, så det är du som skrivit hela artikeln? Det står där "schizofren personlighetsstörning" men schizofreni räknas väl inte som en personlighetsstörning. Eller kanske det bara kallas så... Tycker personligen att det vore kul att höra en egen uppfattning om sjukdomen, än vad som brukar klassiskt stå om den.