Problem med närminne.

Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1150648 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Problem med närminne.
Jag övade mitt minne genom att komma ihåg 4 siffror i taget från OCR numret....Det gick bättre och bättre men när jag hade fått lite självförtroende hade jag vänt två siffror och betalat till helt fel konto. Som tur var var där en schysst snubbe som jag ringde till som betalade tillbaka pengarna. Detta om minne.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Amandara.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150649 av Geta
Svar från Geta i ämnet Problem med närminne.
Är det meningen att man ska lära sig OCR-nummer utantill? De skiftar ju ständigt.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150661 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
Jag litar inte alls på mitt sifferminne men jag testar det ändå för att se om det går att matcha känslan man har till förmågan. Det går inte.

Måste dubbelkolla alla siffror, dessutom är OCR jättelångt.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150681 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Jag skriver OCR i tre och tre. Eller fyra om de är logiska. Jag söker samband i OCR-nummer.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150682 av Geta
Svar från Geta i ämnet Problem med närminne.
Jag skriver också OCR i tre och tre. Kan inte hålla fler siffror i minnet. Sedan kollar jag efteråt.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150685 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
Som ni vet så är genomsnittsmängden av minnet för siffror 7 +-2 (5-9st) det är normalt men minnesforskare har kommit fram till att människan kan hålla 3-4 chunks vilka kan innehålla mer information. Det talar för att varje chunk innehåller 1-3 siffror i genomsnitt när man gör sifferrepetition. Hur bra man är på chunking påverkar alltså våran minnes kapacitet och som ni vet så är det lättare att minnas om det finns någon logisk struktur i siffrorna vilket ökar mängden information i chunken.

Ännu en harang