Vad tycker ni om LCHF? (Livsstil med lågt kolhydrat intag)

Mer
12 år 11 månader sedan #398982 av Nissegossen
:lol: Det är bara trådskaparen och Admin, i detta då du eftersom du är trådskaparen själv, som kan ändra på rubriken, men det går för en trådskapare att ändra långt efteråt och även under vilken avdelning den är lagd. Det är rätt ofta Admin ändrar då och då skriver han det på Du kan då inte se på själva inlägget om det är Admin som har ändrat!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 11 månader sedan #398983 av Vatten

PSR skrev: Jag kör HPLCHF. Mycket lyckat för träningens skull åtminstone.

Huruvida det påverkar positiva symptom, negativa symptom och kognitiva symptom kan jag bara gissa med utgångspunkt i mina egna erfarenhet. Observera att jag inte kollat några vetenskapliga artiklar om de ens finns.

Troligt att det MINSKAR positiva symptom även om det är marginellt, dels eftersom kolhydrater är ett uppåttjack men även att man mår dåligt av att vara onödigt fet.

Skulle gissa att det marginellt MINSKAR även negativa symptom. Man mår faktiskt bättre av HPLCHF om man inte tar allt för lågt på kolhydraterna. Kolhydraterna måste man reglera med utgångspunkt på hur tränad man är och hur man tränar.

Skulle gissa att det marginellt även MINSKAR kognitiva symptom. Så ser jag på saken i alla fall.

Man måste komma ihåg att lipolys och glykogenes är MYCKET INDIVIDUELLT. En person med stor muskelmassa och bra kondition har ljusår bättre lipolys, antagligen betydligt mindre glykogenes också. Motverkar även metabolt syndrom.

På kort sikt har du nog rätt om påverkan på symptom, men jag undrar hur det förhåller sig på lång sikt och tycker att det är värdefullt att veta.

Metabolt syndrom ligger inte speciellt långt bort från schizofreni, dels finns en samsjuklighet med ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar men också diabetes. Jag tycker frågan är mycket viktig och egentligen den man börjar med dvs vad kan man göra med kosten för att bli bättre. För den som inte tycker att livets mening är att äta piller kan kunskapen vara värdefull.
Mer
12 år 11 månader sedan #399005 av Nissegossen
Vatten

Det finns teorier om att ämnesomsättningen verkar vara något fel och att det beror på vad vi har ätit för föda och att då, det kan bero på en ämnesomsättnings störning, som orsakar ett felaktigt bränsle för hjärnan att arbeta med. Det skulle kunna uppstå en inflammation i hjärnan, som gör att schizofreni uppstår.


Det skulle kunna vara en Autoimmun sjukdom, som gör att vi i övre tonåren, har nått en gräns, vid vilken sjukdomen uppstår.

Det är visserligen bara teorier och jag och en psykiatriker diskuterade detta redan tidigt 80-tal och jag framförde att det kunde bero på att vi som har schizofreni, spjälkade upp födan i grövre fraktioner och att detta skulle kunna påvisas i blodet vid blodprover. Han jag pratade med var min förra läkare och hans namn om han nu lever är Ulf Malm!

Psykiatrikern höll inte med, men han menade det att det kunde vara en ämnesomsättnings störning, men att det var i hjärnan den störningen var! Dessutom visade inga blodprover eller andra prover på att avföringen hos de med schizofreni, hade grövre fraktioner. Han menade att ingenting var att påvisa i avföringen något som hade något som helst samband.

Det kan vara mycket små avvikelser som inte går att se, utan mycket noggrannare testresultat måste till.

Vi som har skrivit här, har nog våra egna teorier om detta, men det är bra om ett resonemang kan äga rum!
Vi har ju här tre pers på viska som pratar om det och alla tre tror att födan påverkar vår sjukdom och då att kosten gör oss sjuka och att vi med rätt kost kan vara utan mediciner mot schizofreni!

Så en rätt diet kan vara boten för dem med schizofreni...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 11 månader sedan #399011 av Geta
Vid stress så utsöndras stresshormonet kortisol. Vid höga halter så ökar
glukoshalten och fett fastnar på magen som utgör en risk för diabetes.
Kortisol[/url:2ea5oq8s]
Mer
12 år 11 månader sedan #399019 av Vatten

Nissegossen skrev: Detta, för jag har märkt att om jag äter mycket kolhydrater, blir jag inte varm när jag skall sova och när jag äter den här maten med lågkolhydrater, så verkar det som om kroppen bättre tar till vara energi innehållet i maten och det börjar pulsera i fingrarna, för kroppen känner av att den får då en näring som jag kan tillvarata energin på, vilket varken mjölmat eller typ potatis ger mig!


Det är just där någonstans jag skulle förvänta mig en effekt. Dvs att inte försöka stegra jätten utan snarare tvärtom så stiger den så sakteliga.

spasy skrev: Tror inte på det, att det är nyttigt i längden alltså.
Man ska äta en väl sammansatt kost i lagom mängd,
bara råvaror inget halvfabrikat.

Viktnedgång får man genom att äta vettigt
och motion.


Både jag och nej, vad som är bra sammansatt kost råder det diskussion om och svaret är långt ifrån entydigt. Vid schizofreni föreligger stora metabola förändring av ganska extrem karaktär, jag anser därför att det kan vara en god idé att börja med kosten och jag tycker definitivt att personer med schizofreni har betydligt större anledningar att göra det än många andra. Frågan är för min del snarare hur...

Det är min upplevelse att vid schizofreni kan det finnas flera fördelar att vara mycket restriktiv med snabba kolhydrater men även med kolhydrater i allmänhet. Har man en annan ämnesomsättning bör kosten vara anpassad för det precis som vid sockersjuka..

Anledningen till att man började med de förbannade insulinchockerna för länge sedan var att man såg en positiv effekt av dem på kort sikt. Frågar du mig har schizofreni väldigt stora likheter med en metabol sjukdom och ska därför i första hand behandlas om en sådan. Den förbannade uppdelningen mellan psykiska och fysiska sjukdomar är ju fullständigt abnorm och fullständigt vilseledande för friska tankegångar. Om psykiska sjukdomar inte var grundade i den fysiska verkligheten så måste nya naturlagar uppfinnas, för de saknar all vettig logik. Därför om inte annat, är frågan om intag av mat men även upptag av mat av stor betydelse vid schizofreni. vill jag tro..

Nissegossen skrev: Vatten

Det skulle kunna vara en Autoimmun sjukdom, som gör att vi i övre tonåren, har nått en gräns, vid vilken sjukdomen uppstår......menade det att det kunde vara en ämnesomsättnings störning, men att det var i hjärnan den störningen var!

Det skulle kunna vara en Autoimmun sjukdom, som gör att vi i övre tonåren, har nått en gräns, vid vilken sjukdomen uppstår.

Vi har ju här tre pers på viska som pratar om det och alla tre tror att födan påverkar vår sjukdom och då att kosten gör oss sjuka och att vi med rätt kost kan vara utan mediciner mot schizofreni!

Så en rätt diet kan vara boten för dem med schizofreni...

Vet inte om det kan vara bot för så många, men däremot bättring för flera, gissar jag.

Vilket trams att störningen sitter i hjärnan, det finns inga som helst bevis för det. Det är en störning i ämnenas omsättning, att den visar sig i hjärnan beror på att hjärnan är den största energikonsumenten och inget annat. (någon kan gärna rätta mig om anser er ha bevis för motsatsen) Många har så mycket hallucinationer om schizofreni, men tror sig dessutom veta vilket kan vara allvarligt. speciellt när de tror sig veta och vara rena från tro. Då har tron en stor tendens att styras av gemensamma intressen runt forskningen och när mammonkyrkan styr forskningen handlar det mycket om pengar och anseende. Friska personer köper väl inga mediciner och läkemedel är ett medel som läker, finns det några läkemedel förutom att hushålla med sina förmågor efter bästa sätt?

Men visst är det en autoimmun reaktion, det är en våldsam reaktion, syftet med att titta över kosten är helt enkelt att minska den reaktionen. Immunsystemet försöker bara underhålla en optimal struktur, man måste under en ribba, det finns en gräns och när den nås måste allting ned. Det går att klättra över ribban men då ökar instabiliteten på längre sikt. Systemet kommer i mina ritningar att motverka sockerkickar, inte för att de vill utan för att det måste. Det är min uppfattning att ämnesomsättningen underlättas av kost anpassad för tillståndet och schizofreni är ett speciellt tillstånd.

Geta skrev: Vid stress så utsöndras stresshormonet kortisol. Vid höga halter så ökar
glukoshalten och fett fastnar på magen som utgör en risk för diabetes.
Kortisol

Ja och kortisolpåslaget vid schizofreni är inte bara större och kraftigare, det varar dessutom längre och klingar av långsammare.

Några av kortisolets huvudfunktioner är
-öka blodsocker genom glucogenesis
-trycka tillbaka immunsystemet

Tanken är att hålla ned immunsystemet och inbördeskriget genom att inte presentera en massa anledningar att lösa ut kortisol. Blodsocker kommer dessutom inte att kunna användas speciellt bra och utgör därför bara en fara på lång sikt. Det är just därför jag anser det finns mycket goda skäl att mycket strikt och seriöst hålla en god diet under långa perioder.

Ett lågt kolhydratintag kan minska ned på inflammationer, det är just därför som jag vill veta hur dieter med lågt intag av kolhydrater fungerar på just dig och alla andra här. Dessa dieter ger inga snabba kickar och kan vara svåra de första veckorna men bör kunna ge bra resultat med mindre inflammationer på lång sikt och därmed påverka framtiden. Jag har själv tänkt att tillbringa en del tid i framtiden så just därför bör det vara bra att bädda lite för det.

Low-Carb Diet Reduces Inflammation And Blood Saturated Fat In Metabolic Syndrome
Genom att stödja systemet och dess hårda arbete att hålla balansen bör det gå att minska ned på anledningen till systembelastningen och därmed stress såväl som piller.
Mer
12 år 11 månader sedan #399034 av Nissegossen
Jag får här ge dig ett erkännande om att jag hade fel, i det första inlägget jag skrev, du är väldigt påläst och jag förstår dig!

Vi har delvis samma syn och det skall inte mycket till för ett konsensus här! Berätta mer om vad du kommit fram till, för det är himla intressant det här och du tar upp teorier jag lagt på hyllan, för att i de flesta fall är det stopp så fort jag för tankarna på tal, om att det skall vara just kosten, som man måste titta på och som man får ha som mål!

Dina funderingar om att det är kosten och du får forskare med dig på, kan på sikt ge dig och det team du väljer att samarbeta med t.o.m ett Nobelpris i medicin!

För det är en bot mot den här djävulska sjukdom en vi har som jag betraktar och kallar för jesusjukan!

Ta fasta(!) på berättelsen om hur han fick helig Ande i sig och drevs ut i öknen, för att där finna svaret och där fastade han i 40 dagar och nätter, därefter blev han frestad en sista gång och efter det lämnade den onde honom och han fick se änglar att de kom med mat till honom!

Detta är också således en förklaring till Jesus själv som var den förste och hitintills den ände som har gått igenom Jesusjukan och inte blivit galen, utan tvärtom han kunde därefter förklara och göra sig förstådd och kunde genom det, prata med fadern i himlen och göra allt det han gjorde!

Kika lite närmre på hans liv där! Kanske är detta också svaret på åldrandets gåta och du är mycket nära livets träd nu!

Kram
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum