Magkatarr

Mer
15 år 2 månader sedan #179612 av Mei
Svar från Mei i ämnet Magkatarr
Tvungen och tvungen.. jag måste ju komma ut i arbetet nån gång och jag kan ju inte gå hemma för evigt.. :cry:
Mer
15 år 2 månader sedan #179745 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Magkatarr
jag har nog varit lite i samma sits som du.
Får ofta ont i magen när jag inte mår bra, så det är inte konstigt eller galet på något sätt utan ett ganska känt fenomen som går att förklara rent fysiologiskt (om man har ångest och är stressad utsöndrar magen mer magsyra, vilket gör illa magsäcken om det pågår under långt tid). Ibland går det så långt så man får magkatarr, för mig har det hänt två-tre gånger.
Första gången genomgick jag en gastroskopi. De gör de för att vara säkra på att det inte är något annat än magkatarr, det är ju bra att utesluta magsår eftersom det ger lite liknande symptom men är betydligt allvarligare.
Sedan dess har jag gjort gastroskopi några gånger. Det gör inte ont, det som kan vara jobbigt är just att det kan upplevas och kännas obehagligt. Vilket kanske är självklart när man vet hur det går till. Men det var inte alls så hemskt som det låter när man får det beskrivet för sig, den där bedövningen funkar rätt bra och personalen har varit duktig på att vara med mig och få mig att känna mig trygg alla gånger jag gjort det. Så nä, behagligt är det inte, men jag tror du kommer märka att det inte heller är så fruktansvärt som man målar upp för sig.

Och det finns rätt bra mediciner för magkatarr, både på recept men faktiskt också receptfria. Idag känner jag igen symptomen rätt tidigt, så vet jag att jag inte mår så bra och börjar få ont i magen så där så det håller på flera dagar, så brukar jag köpa receptfri medicin. Omeazopol eller nåt tror jag den heter som jag brukar köra med. Och har det inte gått jättelångt så duger den gott.

lycka till!
Mer
15 år 2 månader sedan #179772 av innebandy
Svar från innebandy i ämnet magkatarr
jag har magkatarr,samt även ett bråck, som de upptäckte vid en gastroskopi. det var inte så farligt att genomgå den undersökningen.
de sprejade nåt i halsen, sen talade de lugnt med mig hela tiden. det var över på ett kick.
Mer
15 år 2 månader sedan #179937 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magkatarr
tryskey,

Omeprazol heter medicinen, som minskar bildningen av magsyra. Den var förr receptbelagd enbart och hette då Losec.