Enbart Schizofreni?? NÄNÄ nu har man Diabetes med........

Mer
13 år 10 månader sedan #304414 av Räven
Nu behöver jag ert stöd i form av att ni håller tummarna för mig.

igår åkte jag akut in till sjukhus pga Diabetes utbrott som dom kallade det.

jag har alltså igår fått bekräftat att jag har diabetes och mitt blodsocker låg på otroliga 23.5 mmol...

med tanke på att man normalt kanske ligger på 3-5 mmol så förstår ni att jag har mycket socker i blodet.

dom fruktade för mitt liv inatt men här sitter jag o skriver till er :)

det jag vill ha hjälp med är att ni ska tänka "låt han slippa inläggning".

för det är det värsta jag vet.....jag fick kämpa hårt igår med tårar o allt för att slippa bli inlagd.

till slut gick dom med på att jag får ligga över hemma hos mina föräldrar under vak inatt ifall ja skulle hamna i koma.


nåja...jag kommer inte på mer nu men ni som har diabetes får gärna komma med lite lungnande info till mig....






Rävis
Mer
13 år 10 månader sedan #304420 av Tikki
Nja, 3mmol är inte heller normalt. Har man under 3,5 så får man känningar av för lågt blodsocker.
Jag vet inte riktigt vad Du vill ha hjälp med. De lär ha konstaterat att Du har diabetes. Är det det Du tycker är jobbigt?
Mer
13 år 10 månader sedan #304425 av malin71
:kram

Du lär dig säkert leva med detta med, även fast det känns tufft nu.

Hur var natten? Vakade dina föräldrar över dig?
Mer
13 år 10 månader sedan #304427 av saara
Jag har inte diabetes men jag har haft en pojkvän som hade detoch han hade ibland sådär högt värde. Fick du nån mätare med dej hem? Vet du vad ditt värde är nu?

Vet inte hur det funkar i Sverige, men de vill kanske att du är på sjukhus några dagar så att de får utprovat hur mycket insulin du skall ha eller tabletter. Jag antar att de har pratat om det redan eller hur?
Kanske du redan är på sjukhuset för kontroll. Lycka till. :kram :hjärta
Mer
13 år 10 månader sedan #304428 av Isa-Alise
Motion är bästa sättet att sänka en redan hög blodsockerhalt... promenader, cyckling, mm sänker relativt snabbt blodsockerhalten...

Men i längden är en bra kost utan socker och utan för mycket fett den bästa lösningen, tillsammans med daglig motion... det handlar om att lägga om kostvanorna och sköta om sig fysiskt...

Min bästa vän har både schizofreni och diabetes, och hon lever ett mycket gott liv som inkluderar arbete, vänner, resor runt i världen på semestern, mm... Man behöver alltså inte bli begränsad i vad man gör (förutom ätandet av sötsaker) när man har schizofreni och diabetes...

Visst är det ett tufft besked att få! Men du klarar det här!!! Ta nya tag och måna om dig själv och din hälsa...

Går du en timmes promenad om dagen (eller ett par kortare promenader) kan du säkert hålla blodsockernivån normal tillsammans med en bra kost och lite mediciner...

Det finns både tabletter som man tar vid måltiden som hjälper kroppen ta hand om sockret, och insulin som man kan ta i sprutform... och det är en sjukdom som vården har vana av att behandla...

Särskilda diabetessjuksköterskor kan ge extra bra råd och tips...

Flera på sajten har dessutom diabetes, och kan nog komma med riktigt bra råd...

KRAM! :hjärta :kram
Mer
13 år 10 månader sedan #304429 av Melun
Du får ta hand om dig räven. Du är värdefull.....
Du måste nog börja äta ordentligt o så....