Enbart Schizofreni?? NÄNÄ nu har man Diabetes med........

Mer
13 år 10 månader sedan #304435 av nattbarn
Alla närmare släktingar på mammas sida har diabetes, mamma har inte men hon har inte heller ätit socker på över 5 år (så det går riktigt bra att leva uta nsocker!) och min lillasyster var på sockerbelastningsprov och hon ligger på gränsen till diabetes.
Vet själv att när jag hade Seroquel tog de sockret på mig typ hela tiden på avdelningen och jag hade 7 i vilosocker, vilket jag INTE har UTAN Seroquel, så vissa mediciner kan typ ge en diabetes :/ Har ju Seroquel Prolong nu så försöker att inte äta så mycket socker.

Men man kan riktigt bra leva med diabetes, så de ordnar sig nog, inte ska du behöva bli inlagd bara för det :hjärta
Mer
13 år 10 månader sedan #304461 av Inwatto
Varför vill du inte bli inlagd, Räven? Det är ju inte samma sak som att bli inlagd i slutenvården. Tror att man brukar lägga in de som just fått en diabetesdiagnos för att ställa in insulinet och utbilda en i hur man ger sig själv insulininjektioner. Det är bara två veckor och sedan mår man mycket bättre.

Jag fick en psykos när jag just fått konstaterat att jag hade diabetes och blev inlagd på psyket. Det här var för 25 år sedan och på den tiden visste man inte på psyket hur man skulle göra med någon som behövde insulin. Jag fick ingen utbildning och blev inte inställd på en optimal dos insulin förrän efter ett helt år. Dåligt. Hoppas de behandlar dig bättre! Lägg in dig på en medicinavdelning, det tjänar du på!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 10 månader sedan #304462 av Geta
Psykiatrivården är lite dålig med att kolla upp den fysiska hälsan.
De borde ha upptäckt din diabetes i ett tidigare skede.
Har det satts in insulin eller ska du klara dig med tabletter-motion-diet?

Som sagt, det är vanligt att det följer med diabetes när man går upp i
vikt på grund av antipsykotikaintag. Metabola syndromet börjar uppmärksammas
mer och mer.

Daglig motion är A och O. Det gör också att man mår bra psykiskt och
förhindrar depression.
Det är bättre att man äter små portioner och flera gånger per dag än tvärtom.
Det som har gjort mest nytta för mig är att sluta med mjukt bröd i smörgåsar
och bara äta någon enstaka hård smörgås.
Äpplen och apelsiner går ganska bra att äta men bananer gör att blodsockret
går upp drastiskt.
När jag äter pasta så mäter jag upp mängden så att det inte blir för mycket.
Diabetessjuksköterskor kan ge råd och kollar upp alla värden när man har
tagit blodprover på provmottagningen.
Du har säkert fått en egen blodsockermätare. Med den kan man undersöka vad
som ger blodsockerstegring-på grund av vad man har ätit strax innan provet.
Till en början kan det vara bra att föra dagbok.
Mer
13 år 10 månader sedan #304465 av Melun
Har själv blivit tvungen att ordna mina måltider så jag äter lite men ofta, för att ha nån chans att hålla koll på vikten....
Man mår bra av det när man väl har kommit igång med det.
Mer
13 år 10 månader sedan #304488 av Admin1
Tråkigt att du fått diabetes Räven, men jag antar det är typ 2 diabetes. Vid schizofreni har man 3-4 gånger större risk att drabbas av diabetes och det är inte enbart antipsykotikans fel. Men antipsykotika som ger stor risk för viktuppgång verkar öka risken för att få diabetes. Kanske kommer du att få tablett behandling, som t.ex metformin, som kan ge viss viktnedgång.
Mer
13 år 10 månader sedan #304503 av Tonic
...ajdå! Verkligen trist, Räven... :(
Massa varma kramar till Dig :hjärta :kram :hjärta