Mediciner som kan skada kroppen...

Mer
8 år 11 månader sedan #744158 av sirap
Rösthöraren, det finns en hel tråd om honom bland annat här: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=38921 " onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=27&t=38921[/url]<!-- l -->

Har man få eller inga besvär kan man nog klara sig utan medicin kanske man kan säga. Vad gäller Steven-Johnsons är det en ytterligt ovanlig biverkan för de läkemedel som har den som biverkan, med få undantag. Tycker inte det är ett skäl att vara negativ till medicinering personligen.
  • Rösthöraren
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #744159 av Rösthöraren
Svar från Rösthöraren i ämnet Mediciner som kan skada kroppen...
Hej Sirap och tack för länken!
Jag tror inte man ska acceptera neuroleptika bara rakt av eftersom den har så många biverkningar och statistisk sett har många dött även i ung ålder pga starka neuroleptika detta då en del har hjärt och kärlsjukdom i släkten. Är man dessutom hyperkänslig för psykofarmaka och även äldre blir än mer satt under hård press/stress för man vill ju bli fri sina besvär.
Personligen vägrar jag ta abilify...ska jag gå med ångest varje gång när jag svimmade av endast 2,5 mg olanzapin. Jag blir mer och mer känslig och försöker hitta rätt hjälp utan resultat, det tär oerhört och har man inget nätverk och stöd blir allt ännu värre...ja du vet en ond cirkel...jag hör röster 24 timmar per dygn dvs. alltid men är klar i huvudet än. Jag överväger att påbörja litiumbehandling trots att den mest är för bipolära. Har googlat att litium iaf minska rösterna om de än ej försvinner saken är den att jag blev mkt dålig av endast en tablett litium så jag vet snart inte vad som felar men hyperkänslig är jag...
Mer
8 år 11 månader sedan #744163 av sirap
Schizofreni är i sig en sjukdom som kan leda till kroppsliga problem och till en för tidig död, så det är att väga gott mot ont... Jag har också haft den ståndpunkten du har kring neuroleptika, men när jag fick imperativa hallucinationer var jag tvungen att släppa taget om neuroleptikaångesten, och acceptera att någon medicin måste jag ta.

Jag är också väldigt känslig för mediciner i vissa lägen, men har lärt mig att om man står ut en vecka ungefär så brukar det för det mesta ha lugnat sig med biverkningarna. Ofta är man för snabb att byta, men ibland kan det också hjälpa - när man kommer tillbaka till det man bytte ifrån så kan en del biverkningar ha blivit mer... hanterliga, tycker jag. Men jag förstår att det är ett litet helvete ibland. Man kanske behöver vara sjukskriven en vecka eller två om man jobbar, kan jag tänka mig... Det kan hjälpa att prata av sig om biverkningar också, det lindrar den psykiska bördan medan hjärnan och kroppen hittar ett nytt jämviktsläge.

Har du prövat Abilify eller är du mer orolig över att den kan ge oro? Jag tycker den är rätt snäll men jag har fått andra skumma rörelsebiverkningar av den så jag ska nog byta helt till Seroquel är det väl tänkt. Tar 200 mg av Seroquel till natten, det funkar utan större biverkningar tycker jag.
Mer
8 år 11 månader sedan #744178 av sannes world

Admin1 skrev: Det är knepigt med de kroppsliga sjukdomarna. Medicinerna kan nog medverka, men de psykiska besvären kan nog bidraga dels genom stress, men också via genetiska faktorer som kan påverka kroppslig sjuklighet.

Jag håller med dig om det genetiska. Vi är 3 i min familj som har Bipolär sjukdom. Jag och min mamma + lillebror. Är inte enbart mediciner som är boven, utan det finns andra faktorer också. Långvarig stress och depression leder till att man inte rör sig, tröstäter och mår jättedåligt. Så har det varit för mig...Sedan när jag är manisk så är man igång både dag och natt..Det är klart att mitt hjärta blir ansträngt...
Men jag tar en dag i taget och kämpar så gott jag kan... :hallo
  • cholowiz13
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #744182 av cholowiz13
Svar från cholowiz13 i ämnet Mediciner som kan skada kroppen...
Ni är lite inne på det där med genetik. Då undrar jag lite, är det stor chans att jag kommer att bli självmords benägen om min morfar då livet av sig och min mor har hotat med det flera gånger också? Har jag då större chans?
Mer
8 år 11 månader sedan #744219 av Admin1

cholowiz13 skrev: Jag tycker det är dåligt av apoteket när dem säger följande på reklamen -du kan lita på våra mediciner... Fast det stämmer inte, om du till exempel missbrukar mediciner under längre tid kommer du troligen att få bieffekter, samt finns det alltid en risk för Steven Johnson syndrom därför tar jag personligen avstånd från läkemedel.


Så du åker inte bil därför 200-300 personer dör varje år i bilolyckor. Naturligtvis går du inte utan åker rullstol, eftersom 800 personer dör i fallskador varje år. Kom ihåg att en hel del mediciner minskar dödligheten. Bl.a antipsykotikat Clozapine.